Naar inhoud

De social distancing verandert het luistergedrag op Spotify

Met een groot deel van de wereldbevolking aan huis gekluisterd, heeft Spotify tussen 19 en 25 maart 2020 significante ontwikkelingen waargenomen in de wereldwijde luistertrends op de streamingdienst. Zo is onder andere het aantal playlists gerelateerd aan maaltijdbereiding en huishouden flink gegroeid. Dit wijst erop dat mensen vooral bezig zijn met hun leven binnenshuis en minder met feestelijkheden. Podcasts over zelfontwikkeling zoals wellness en meditatie zijn ook meer beluisterd. Dit is een overzicht van de opvallendste ontwikkelingen.


Streaming in tijden van social distancing

Meer mensen zijn de afgelopen tijd begonnen met het maken van gezamenlijke playlists, een activiteit die gelijkgestemden op een leuke manier dichter bij elkaar brengt. Spotify-luisteraars delen ook meer content op hun sociale netwerken dan normaal, waarschijnlijk om hun vrienden en volgers op afstand te laten weten waar ze naar luisteren. Maar ook de manier verandert waarop naar muziek wordt geluisterd. Dat is onder meer te zien aan de apparaten waarop wordt gestreamd. Doordat minder mensen onderweg zijn voor werk of studie, wordt er meer gestreamd op computers, televisies, smart speakers en gameconsoles.

Meer behoefte aan rustige muziek

Het is ook opvallend dat de nummers die mensen aan hun playlists toevoegen vaker rustiger van aard zijn: meer akoestisch, minder dansbaar en minder energiek dan tot voor kort. De muziek is bovendien vaker instrumentaal in plaats van met zang of rap. En ja, er is uiteraard ook een toename in thematische streams te zien. Zo is ‘Don’t Stand So Close To Me’ van The Police de afgelopen weken 135 procent meer gestreamd. Dit is natuurlijk een goede aansporing om buiten anderhalve meter afstand te blijven houden. Mensen op zoek naar rust en inspiratie kunnen hun hart ophalen aan vele playlists in het genre chill.

Artiesten die virtuele shows geven, zien toename streams

Nu liveconcerten en tours op grote schaal zijn afgelast of uitgesteld, treden veel artiesten virtueel op via livestreams. Zij zien na afloop dat hun fans na zulke shows naar hun songs op de streamingdienst doorstromen om nog meer muziek van hen te horen, zoals dat ook gebeurt na reguliere concerten. In Nederland hebben Davina Michelle en Snelle dit effect ondervonden met het nummer ‘17 Miljoen Mensen’, dat ze voor het eerst speelden tijdens hun gestreamde concert vanuit een leeg Rotterdam Ahoy. Vervolgens is het een onverbiddelijke hit geworden met inmiddels meer dan 4,7 miljoen streams op de streamingdienst. Internationaal zijn James Blake, Indigo Girls, Ben Gibbard, Chloe X Halle, Code Orange en Jewel slechts enkele voorbeelden van de artiesten waarvan de streamingcijfers zijn toegenomen na zulke livestreams.

Meer muziek en podcasts voor kinderen

Voor veel ouders is het een uitdaging om hun kinderen veilig bezig te houden – en ze misschien zelfs iets te leren – terwijl ze tegelijkertijd ook proberen werk te verzetten. Er is dan ook een duidelijke toename zichtbaar in de vraag naar kinder- en familiecontent, in het bijzonder naar muziek die kleine kinderen helpt om in slaap te geraken. Zowel kindermuziek als klassieke muziek wordt meer beluisterd.

Podcasts en playlists om fit en gezond te blijven

Luisteraars maken bovendien meer tijd voor zichzelf vrij en daarbij zijn gezondheid en wellness topprioriteiten. Meer mensen dan ooit hebben de afgelopen week geluisterd naar podcasts in de categorie lifestyle & gezondheid en naar podcasts met de begrippen koken of recepten in de titel of beschrijving. Luisteraars maken en volgen ook meer playlists voor een work-out dan een maand geleden en de streams van podcasts gericht op hardlopen, yoga, natuurgeluiden en meditatie zijn eveneens toegenomen.

Liedjes op balkons leiden ook tot meer streaming

Met name in Italië en Spanje zingen mensen samen uit hun ramen en vanaf hun balkons, ook ter ere van alle zorgmedewerkers en het ambulancepersoneel. Twee van de nummers die in Italië gezongen worden, zijn dan ook flink meer gestreamd: ‘Abbracciame’ van Andrea Sannino 820 procent meer op 13 maart en ‘Azzuro’ – mede gecomponeerd door Paolo Conto – 715 procent meer op 14 maart. In Spanje zijn de streams van de hit uit de jaren 80 ‘Resistiré’ – letterlijk: ik verzet me – van Duo Dinamico sinds 15 maart met meer dan 435 procent gestegen, nadat dit tijdens de lockdown het nationale lijflied is geworden.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie