Naar inhoud

De social media waarop je in contact komt met generatie Z

Welke communicatiekanalen onderdeel uitmaken van je marketingmix, hangt voornamelijk af van de doelgroep die je wil bereiken. Voor babyboomers, generatie X en millennials kunnen we ons wenden tot traditionele en ingeburgerde kanalen. De jongeren die behoren tot generatie Z – geboren tussen 1995 en 2005 – gebruiken nieuwe media als Snapchat en Instagram. Om ervoor te zorgen dat je klanten ook op deze nieuwe platforms weet te bereiken, is het handig te weten hoe het in de praktijk werkt.

Voordat de tips voor de verschillende kanalen aan de orde komen, kijken we eerst even naar de statistieken. Op welke social media bevinden jongeren zich nu precies? YouTube steekt nog altijd met kop en schouders boven de rest uit. Maar liefst 95 procent van de jongeren geeft aan dit platform te gebruiken. De helft van de jongeren geeft zelfs aan niet zonder het videokanaal te kunnen leven. Na YouTube is Instagram (69%) het meest populair onder generatie Z, op de voet gevolgd door Facebook (67%) en Snapchat (67%). Dit zijn de kanalen die gebruiken om met elkaar te communiceren. Maar hoe zet je deze nu effectief in voor klantcontact?

Sluikreclame op YouTube

Jongeren gebruiken YouTube voornamelijk om video’s te vinden waarom ze kunnen lachen, om instructievideo’s te bekijken en om shop-aanbevelingen te zoeken. Deze aanbevelingen halen jongeren niet alleen uit advertenties, maar zeker ook uit vlogs. In deze video’s volgen jongeren generatiegenoten die zoiets als een videodagboek bijhouden. Door de sterrenstatus die deze vloggers krijgen, zijn zij zeer geliefd onder marketeers. Zo wordt hen geld geboden om hun product of merk te noemen, gebruiken en tonen. Jongeren die zich identificeren met de vloggers, zijn door deze sluikreclame eerder geneigd om producten te kopen.

Dat deze producten tegen betaling in de video’s langskomen, is voor de kijkers meestal onduidelijk. Toch gaat hier veel geld in om, en wordt verwacht dat marketeers dit jaar meer geld uitgeven aan YouTube coverage dan aan dure tv-reclames. Deze coverage kan naast product placement voor meer verkoop in vele andere vormen, maar bijvoorbeeld ook door zelf te vloggen zoals de Efteling dat doet voor merkbetrokkenheid.

Visuele marketing met Instagram

Als jongeren op Instagram zitten is dat, behalve om in contact te blijven met vrienden, net als bij YouTube voor productaanbevelingen en vermaak. Vooral voor bedrijven die de interactie op willen zoeken met jongeren is Instagram een belangrijk kanaal. Van Facebook hebben we al geleerd dat de interactie op beelden hoger is dan op een bericht met enkel tekst. Zo is het geen wonder dat de interactie op Instagram ook hoger is dan op andere kanalen. Via beeld kun je zo je doelgroep betrekken.

Maar hoe zet je Instagram in om je merk onder de aandacht te brengen en merkbetrokkenheid te verhogen? Eén van de mogelijkheden is influencer marketing. Op Instagram kun je bijvoorbeeld gemakkelijk welke accounts veel volgers hebben. Probeer eens in contact te komen met personen met veel volgers die passen bij het imago van jouw bedrijf. Door een samenwerkingsverband aan te gaan met bloggers waarmee je doelgroep zich kan identificeren, kun je samen content produceren die jouw producten onder de aandacht brengen.

Snapchat als marketingtool

Snapchat wordt voornamelijk door jongeren gebruikt om met elkaar in contact te blijven door foto’s naar elkaar te sturen. Hoe kun je als bedrijf dan slim gebruik maken van dit communicatiekanaal? Het platform leent zich met name voor het uitbouwen van je imago. Door creatieve content te delen die laat zien waar je bedrijf mee bezig is en waar het voor staat, leren consumenten je kennen en kunnen ze op deze manier een band met je merk opbouwen.

Misschien dat een aantal voorbeelden helpen om te bedenken hoe Snapchat jouw bedrijf kan helpen. Zo kun je het platform gebruiken om korte tijd foto’s te delen. Via deze mini-content kun je een gevoel van afwachting creëren waardoor consumenten je merk willen volgen. Denk bijvoorbeeld aan het kort delen van hints voor een nieuw evenement, exclusief voor Snapchat-gebruikers. Of vraag hen via dit medium te reageren op prijsvragen of foto’s te delen met jouw product. In ruil daarvoor kun je weer kortingsbonnen versturen die je volgers kunnen inwisselen in je (web)shop. Zo biedt het kanaal een goedkope en laagdrempelige manier om een community op te bouwen en betrokkenheid te verhogen.

Facebook met chatfunctie

Facebook helpt jongeren niet alleen hun netwerk te onderhouden, maar ook om op de hoogte te blijven van nieuws. Ook voor dit platform geldt dat shop-aanbevelingen hier een plaatsje krijgen. Veel bedrijven maken inmiddels al gebruik van het netwerk en de bijbehorende chatapp Facebook Messenger om klanten te bereiken. En het aantal bedrijven op Facebook blijft toenemen. Het voordeel van Facebook is dat je niet alleen hele groepen kunt bereiken met creatieve posts en gerichte advertenties, maar ook gemakkelijk één-op-één-gesprekken kunt voeren met je klant.

Deze chatfunctie biedt wellicht de grootste meerwaarde voor bedrijven. Niet alleen kun je dus adverteren op Facebook en gerichte en aantrekkelijke content delen, maar ook direct in contact komen met je klant. Via Messenger kun je niet alleen met je klant communiceren zoals hij dat gewend is, ook kun je gemakkelijk mediabestanden delen of instructievideo’s sturen en zo alle vragen van je klant snel en volledig beantwoorden. Zo bieden Mark Zuckerberg en zijn kompanen de mogelijkheid om nieuwe klanten te winnen en bestaande klanten te binden. Hier vind je tips voor bedrijven.

Niet kiezen maar combineren

Het moge duidelijk zijn dat elk van deze communicatiekanalen vele mogelijkheden biedt voor bedrijven om hun jongere doelgroep te bereiken. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je al je energie moet steken in één van deze kanalen. Juist door een cross-mediale communicatiestrategie te kiezen, zorg je ervoor dat je écht iedereen bereikt. Bovendien kun je zo de kracht van de diverse social media en chatapps combineren voor het beste resultaat.

Want hoewel we generatie Z nu als één doelgroep benaderen, heeft elk individu natuurlijk zijn eigen manier van communiceren. Door overal te zijn waar zij zijn, heb je het grootste bereik met die content die precies aansluit op de behoefte van jouw doelgroep. Zorg er dus voor dat je kan reageren op consumenten op alle kanalen. Dat is namelijk dé manier om generatie Z te bereiken.

De auteur is werkzaam als contentmarketeer bij CM, een platform voor mobile engagement.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie