Naar inhoud

De sociale agenda moet beter over de bühne worden gebracht

Het vertrouwen in het bedrijfsleven is gering onder Nederlandse millennials. 71 procent van hen vindt dat bedrijven voornamelijk met hun eigen agenda bezig zijn en weinig rekening houden met het algemeen belang. Daarnaast vertrouwt minder dan 40 procent van deze generatie leiders van grote ondernemingen als het om de positieve impact op de wereld gaat en maar 40 procent ziet die leidinggevenden als een bron van betrouwbare informatie. Het is dus hoog tijd dat topmanagers hun sociale agenda beter over de bühne brengen.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 13.416 millennials uit 42 landen, dat is uitgevoerd door accountants- en adviesorganisatie Deloitte. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in ‘The Deloitte Global Millennial Survey 2019 – Societal discord and technological transformation create a generation disrupted’. Uit de studie blijkt dat Nederlandse millennials iets minder positief zijn dan hun leeftijdsgenoten wereldwijd als het gaat om economische en sociale vooruitgang en de bijdrage die bedrijven en overheden leveren aan de samenleving.

Weinig vertrouwen in maatschappelijke agenda

Purpose, oftewel de maatschappelijke impact van een organisatie voorbij geld verdienen, is voor millennials een van de belangrijkste motivaties”, stelt Ronald Meijers, partner bij Deloitte. “Het is dus van groot belang dat topmanagers hun maatschappelijk inspanningen geloofwaardig overbrengen. Niet als een reclame-uiting, maar als een fundamentele taak om een concrete en relevante bijdrage te leveren aan de maatschappij. Anders verliezen ze hun aantrekkelijkheid voor millennials als werkgever.”

Millennial gebruikt eigen macht niet

Millennials zijn kritisch over het bedrijfsleven en de gevestigde orde. Hoewel er een lichte toename is in het aantal millennials dat zegt een andere baan te zoeken, zegt slechts circa 30 procent van de millennials als consument bedrijven af te rekenen op of te belonen voor hun impact op de samenleving. Millennials zetten hun kritiek niet snel om in acties en gebruiken daarmee hun eigen macht niet om impact te maken op bedrijven die zij als schadelijk voor de samenleving of het milieu zien. Dit geldt ook voor het gebruik van technologie en het delen van persoonlijke gegevens. Ondanks dat circa twee derde van de millennials ongerust is over het verzamelen en beveiligen van persoonlijke data door organisaties, zegt een meerderheid dat het nut van nieuwe technologieën zwaarder weegt dan de risico’s.

Werkende millennial heeft veel meer vertrouwen in eigen skills dan werkloze millennial

Millennials zien obstakels als het gaat om hun kansen op een baan of het wisselen van baan in de toekomst. Er is een groot verschil in zelfvertrouwen tussen de werkende en de werkloze millennial. Van de werkende millennials denkt 40 procent dat het moeilijk wordt om een baan te krijgen of te wisselen van baan in de toekomst. 77 procent denkt echter hiervoor wel de kennis en vaardigheden in huis te hebben. Als het gaat om niet-werkende millennials, denkt echter maar 43 procent voorbereid te zijn op de banen van de toekomst. “De werkende millennial is positief over het werken in de toekomst”, duidt Ronald Meijers. “Aan organisaties de taak om te investeren in huidig talent. En daarnaast ook om het vertrouwen van werkzoekenden te stimuleren.”

Social media doen meer kwaad dan goed

Naast het bedrijfsleven en overheid hebben millennials ook niet veel vertrouwen in traditionele media en in social media. Ze zijn vooral negatief over social media. Minder dan 20 procent heeft vertrouwen in social media als een betrouwbare bron van informatie en 62 procent denkt dat deze media meer kwaad dan goed doen. Het liefst stopt 47 procent helemaal met het gebruik van social media en 53 procent geeft aan gelukkiger te zijn als er minder gebruik van wordt gemaakt. Technologie die helpt mensen selectiever van social media gebruik te maken, kan voor deze doelgroep wel eens de toekomst zijn.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie