Naar inhoud

De “SOS locatie”-app bevordert de traceerbaarheid

De locatie van een beller in nood is een essentieel gegeven voor hulpdiensten. Een noodgeval gaat veelal gepaard met paniek of heeft plaatsgevonden op onbekend terrein. De ambulancedienst RAV IJsselland heeft daarom de mobiele applicatie “SOS locatie” ontwikkeld, die voor snellere professionele hulpverlening kan zorgen op evenementen en in het buitengebied.

Op grote evenementen en festivals is het voor mensen in noodsituaties vaak lastig aan te geven waar zij exact verblijven. Ook tijdens wandelingen of schaatstochten is de vaststelling van de locatie veelal een probleem. De ontwikkelde app zorgt dat de meldkamer meteen ziet waar de persoon in nood zich bevindt. Bovendien is een technologie gebruikt die zorgt dat de app functioneert zonder dat GPS ingeschakeld dient te zijn.

Een goede locatiebepaling is voor ons heel belangrijk”, zegt Piet Huizinga, directeur van RAV IJsselland. “In de praktijk scheelt dat kostbare minuten. Verantwoorde zorg op tijd, dat is ons credo. Daar draagt de app in belangrijke mate in bij.” Eind 2013 won de ambulancedienst al de patiëntveiligheidsprijs “Ambulancezorg” met oplossingen voor het snel bereiken van mensen in nood.

Tijdens de aankomende winter zal de nieuwe technologie voor het eerst in Nederland ingezet worden bij schaatstochten in de kop van Overijssel. De duur van een dergelijke tocht en de bijbehorende lage temperatuur zouden leiden tot een batterij van een telefoon die snel leeg raakt indien GPS voortdurend ingeschakeld is. Deelnemers aan de tochten worden door de ijsmeesters ondersteund bij de juiste installatie van de applicatie, zodat schaatsers in spoedeisende situaties in ieder geval snel te vinden zijn.

We maken nu vaak mee dat mensen niet precies weten waar ze zijn”, aldus projectleider Gerard Berendschot. “Dit zorgt voor veel paniek en onnodige vertraging. Met deze app zetten we dus weer een stap in het voorkomen van nodeloos oponthoud in de aanrijtijd naar patiënten.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie