Naar inhoud

De spotlight staat nog feller op de beleving van je website

Digitale groei was vroeger simpel: webverkeer, webverkeer en... nog eens webverkeer. Tegenwoordig ligt dat anders. In plaats van webverkeer zijn nu de uitgaven van shoppers de belangrijkste groeifactor. Dat blijkt uit de ‘Shopping Index’, een belangrijke bron van informatie voor iedere ambitieuze e-commerceprofessional. Het onderzoek leert dat de spotlight nog feller staat op de beleving van je website. Daarnaast vraagt adverteren verdere verfijning en optimalisatie via de betaalde kanalen.

Trends en feiten in retail

Ieder kwartaal publiceert IT-dienstverlener Salesforce Commerce Cloud zijn Shopping Index. Hierin vind je de nieuwste retailtrends en -feiten, gebaseerd op een wereldwijd onderzoek onder maar liefst 500 miljoen shoppers. Sinds de eerste Shopping Index in 2015 hebben we digitale groei steeds uitgesplitst in twee onderdelen: groei in webverkeer en groei in uitgaven. Webverkeer is altijd de dominante driver geweest voor omzet – soms zelfs meer dan 80 procent van de totale digitale groei.

Verschuiving uitgavenpatroon

Echter, in de laatste twee kwartalen is er een aanzienlijke verschuiving ontstaan in het uitgavenpatroon van shoppers. In het vierde kwartaal van 2016 was de digitale groei voor minder dan helft afhankelijk van het uitgavenpatroon. Maar in het eerste kwartaal van 2017 werd meer dan de helft van de digitale groei gedicteerd door de uitgaves van shoppers. Wat is er aan de hand?

Toenemend belang e-commerce

Met de tijd is e-commerce steeds belangrijker geworden voor retailers. Zij voelen dan ook de druk om de groei, waar ze gewend aan zijn geraakt, vast te houden. Het aanboren van nieuw webverkeer is één van de gebaande paden naar digitale groei. Dat op zich is tegenwoordig niet meer voldoende, omdat het is ingehaald door het aanjagen van de uitgaven van shoppers. Deze trend is voor velen een grote uitdaging – niets is voor een merk zo spannend als de term ‘conversion ratio optimalization’. Tóch is dat de weg die je moet inslaan. Die keuze heeft twee belangrijke gevolgen voor je retailmarketingteam. Dit zijn ze, inclusief een toelichting hoe je er voordeel mee kunt behalen.

1. Spotlight nóg feller op de beleving van je website

Ten eerste komt de spotlight nóg feller op de beleving van je website te schijnen, omdat het productief maken van alle bezoeken steeds nauwkeuriger wordt gemonitord. Retailers personaliseren de ‘shoppers journey’ verder en verder, zodat naast de productpagina ook andere webpagina’s voor meer impact gaan zorgen. Denk bijvoorbeeld aan de zoekresultaten- en categoriepagina’s, die een groter publiek hebben en die jou de kans bieden klanten eerder relevante producten te laten zien. Je digital team zal steeds meer houvast creëren voor het optimaliseren van de conversieratio, zeker nu ‘test & learn’ het nieuwe mantra van de best presterende teams is geworden.

2. Advertenties verder verfijnen en betaalde kanalen optimaliseren

Ten tweede, het uitbouwen van je webverkeer wordt moeilijker en duurder. Simpelweg je sales-funnel vullen met nieuwe klanten levert niets meer op. In plaats daarvan moeten je retailmarketingteams hun advertenties verder verfijnen en betaalde kanalen optimaliseren. En dan is er nog de roep van de klant om relevantie, waarnaar door succesvolle bedrijven al heel zorgvuldig geluisterd wordt. De dagen van bulkmail op bulkmail zijn allang geteld. Relevantie is én blijft een belangrijke vereiste in deze volgende fase van digitale marketing. Kortom, er zijn nieuwe kansen te over voor je retailmarketingteam!

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Salesforce Commerce Cloud.

De auteur is werkzaam als area vice president EMEA bij Salesforce Marketing Cloud.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie