Naar inhoud

De stijgende lijn in de omzet van webwinkels zet zich voort

De stijgende lijn die we in Nederland ieder jaar in de omzet van webwinkels zien, zet zich ook in 2019 weer voort. Naar verwachting maakt de omzet uit e-commerce dit jaar 3,28 procent van het bruto binnenlands product (bbp) uit. Dit is een groter percentage dan ooit. De voorlopige schatting is dat in 2019 24,98 miljard euro wordt omgezet binnen de B2C e-commerce in business-to-consumer. Daarnaast stijgt dit jaar het bedrag dat Nederlanders gemiddeld per persoon online uitgeven naar verwachting van 1.758 euro naar 1.811 euro.


Stijging omzet in e-commerce

Met 84 procent van de bevolking die dit jaar online shopt, ziet het er gunstig uit voor de e-commerce in Nederland. Toch wordt dit rooskleurige beeld wat getemperd wanneer we naar de indexen kijken die de status van e-commerce in een land bepalen. Dat kun je opmaken uit het ‘Ecommerce Report: The Netherlands 2019’ van belangenvereniging Ecommerce Foundation. Het rapport is in samenwerking met IT-dienstverlener SAP Customer Experience opgesteld.

Daling in verschillende indexen

Nederland scoort dit jaar lager in verschillende van die indexen. Zo zijn we van een plaats 14 in ‘The Inclusive Internet Index’ gedaald naar een positie 29. Met deze index wordt niet alleen gemeten hoe toegankelijk het internet voor de burgers van een land is, maar ook hoe duur en relevant het is. Ook in de ‘Ease of Doing Business Index’, die bepaalt hoe gemakkelijk het voor organisaties is om een lokale winkel te openen en te runnen, laat Nederland een daling zien ten opzichte van eerdere jaren. Dat beeld is eveneens zichtbaar in de ‘E-Government Development Index’, waarin gekeken wordt naar hoe burgers in de contacten met de overheid de informatietechnologieën gebruiken om toegang en inclusie te bewerkstelligen.

Toenemend belang van voice

“Op basis van de indexen zou je verwachten dat e-commerce het dit jaar minder goed doet in Nederland”, zegt Shana Snellen, marketingmanager Benelux bij SAP Customer Experience. “Maar in het onderzoeksrapport zien we vooral positieve cijfers. Zo blijkt er steeds meer online besteld te worden. Daarnaast neemt het belang van voice toe, waarmee producten gemakkelijk online besteld kunnen worden. Webshops moeten meevaren op de mooie groei die we zien, maar ook blijven letten op de verbeterpunten die deze indexen tonen. Er is natuurlijk altijd ruimte om de klant nóg beter van dienst te zijn.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie