Naar inhoud

De stijgende lijn in de omzetgroei van e-commerce zet door

Ook het afgelopen jaar heeft de e-commerce weer een flinke groei doorgemaakt. Het is de verwachting dat deze stijgende lijn de komende jaren doorzet. De Nederlandse e-commerce-markt overstijgt de grens van 10 miljard euro, de wereldwijde e-commerce-markt behelst zelfs zo’n kleine 2 biljoen dollar. Speelgoed en schoonheids- en verzorgingsproducten horen tot de productgroepen met de grootste procentuele stijging. In fysieke winkels zit nauwelijks nog groei. De aanwas van de online markt is toe te schrijven aan verschillende factoren, zoals beïnvloeding door social media en faillissementen van fysieke winkels.

Faillissementen van fysieke winkels

Een van de redenen voor de groei van de e-commerce is het failliet gaan van een aantal fysieke winkels. Hierdoor stappen klanten direct over op online aankopen. Wanneer consumenten hun producten niet meer kunnen kopen in de fysieke winkelstraat, stappen zij over op de online markt. Zo simpel is het.

Beïnvloeding via social media

Ook social media heeft grote invloed op de e-commerce. Uit cijfers van het ‘Global E-commerce Report 2017’ van de brancheorganisatie E-commerce Europe blijkt dat 53 procent van de consumenten wordt beïnvloed door social media bij hun online aankopen. Tevens deelt een groot deel van de consumenten hun aankopen via de sociale platformen.

Leeftijdsgroepen

Daarnaast blijkt dat ook de oudere leeftijdsgroepen steeds meer vertrouwen krijgen in online bestellen. Een aantal jaren geleden bestelden 65-plussers lang niet zo veel als nu. Zij vinden het vooral gemakkelijk om online te bestellen, terwijl jongeren juist het grote aanbod zo fijn vinden.

Steeds minder contant geld

In veel landen wordt er steeds minder met contant geld betaald. Contactloos pinnen en betalen met smartphones wordt steeds populairder. Hierdoor raken mensen hun aarzeling kwijt voor online shoppen. Daarbij worden er niet alleen meer betalingen gedaan via smartphones, ook het hele aankoopproces van onderzoek tot betaling wordt in toenemende mate online via de smartphone gedaan.

Omnichannel versus multichannel

Een andere trend die van grote invloed is op e-commerce is omnichannel. Dit mag zeker niet verward worden met multichannel. Waar multichannel gaat over het verkopen van producten via verschillende kanalen, zorgt omnichannel voor een complete, naadloze ervaring waarbij alle verkoopkanalen met elkaar worden geïntegreerd. Webshops die dezelfde klantbeleving en merkbeleving bieden via alle kanalen doen het goed op het gebied omnichannel-marketing. En omnichannel heeft de toekomst. Maar hoe pas je deze manier van marketing nou toe? Dat doe je door te denken vanuit de klant. Deze wil namelijk via elk kanaal op dezelfde manier worden behandeld en benaderd.

Succes bij grote webshops

Ook blijkt dat het succes vooral ligt bij de grote webshops. Deze kunnen namelijk echt investeren in de klantreis, moderne technieken en het gemak voor de klant. Voor de kleinere webshops is dit vaak wat lastiger. Daarbij wordt ook het verzendproces steeds beter. Klanten kunnen elke dag van de week hun bestelling ontvangen en zelf wanneer je ’s avonds laat een bestelling hebt gedaan, kan het de volgende dag toch al binnen zijn.

Al deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat het aandeel van e-commerce blijft groeien tegenover dalende verkopen in fysieke winkels. Het Economisch Bureau van ING verwacht dan ook dat er voorlopig geen einde komt aan deze groei en dat tot 2025 webshops hun marktaandeel zien verdubbelen.

De auteur is werkzaam als contentmarketeer namens de logistieke dienstverlener DPD.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie