Naar inhoud

De stimulans voor online bankieren door de COVID-19-pandemie

Hoe zouden we de COVID-19-pandemie zijn doorgekomen zonder het internet? Zouden we dan de postbezorgers overbelast hebben met een ongekende hoeveelheid brieven, in plaats van al die postpakketten? Wat was het alternatief geweest voor die ongemakkelijke videocontacten via FaceTime, Microsoft Teams, Skype, WhatsApp en Zoom? Kunnen we al vaststellen welke veranderingen van blijvende aard zijn? Of is dat voorlopig met name speculeren? Zijn het vragen die we in Nederland wellicht pas kunnen beantwoorden, zodra een groot deel van de Nederlandse bevolking is ingeënt tegen het coronavirus?


Digitale transformatie

Overduidelijk staat echter vast dat deze wereldwijde epidemie de digitale transformatie van de samenleving in een stroomversnelling heeft gebracht. Het onlinedomein heeft immers definitief een vaste plaats in het dagelijkse leven gekregen. We communiceren en kopen momenteel massaal via het wereldwijde web. En dat is na het zo verlangde einde van deze pandemie niet anders. Al moet wel gesteld worden dat we dan voor de pubquiz – wat sommige experts ook beweren – toch echt weer naar de kroeg gaan en Youp van ’t Hek zijn oudejaarsconference gewoon in een vol Koninklijk Theater Carré speelt.

Online bankieren

De digitaliseringstrend is op volle toeren gekomen nadat mensen zich wereldwijd moesten aanpassen aan de ingestelde maatregelen rondom social distancing. De versnelde digitalisering heeft ook de interesse in oplossingen en applicaties voor online bankieren in Europa verder bevorderd. Dit heeft geleid tot een sterke toename van de activiteiten online in het bancaire speelveld en het gebruik van digitale bankdiensten om persoonlijke financiën veilig, snel en gemakkelijk op afstand te beheren. Tegelijkertijd sluiten organisaties als Rabobank filialen en kantoor als onderdeel van een reorganisatie.

Europese evolutie

Dit kun je opmaken uit de ‘European Evolution of Banking’. Dit is een trendonderzoek naar online bankieren onder 9.605 volwassenen in twaalf Europese landen, waaraan ook 1.000 Nederlanders hebben deelgenomen. Het is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Vitreous World in opdracht van betaaltechnologiebedrijf Mastercard. Het onderzoek toont aan dat er een grotere behoefte is aan oplossingen voor online. 62 procent van de Europeanen heeft in 2020 interesse getoond om over te stappen van een traditionele bank naar een onlinebank zonder fysieke bankkantoren.

Toegenomen interesse

Dit is een stijging van 13 procent ten opzichte van drie jaar geleden. Dat blijkt uit een vergelijking van de resultaten uit dit onderzoek met de ‘Digital Banking Survey 2017’ van Mastercard. De actuele bevindingen komen overeen met de onderzoeksresultaten die zijn vastgelegd in het rapport ‘The global state of pay, october 2020 – What people want 2020/2021’ van het betaaltechnologiebedrijf. Uit het onderliggende wereldwijde onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de wereldbevolking (53%) bankapps vaker gebruikt sinds de pandemie. Deze studie laat ook zien dat mensen afstappen van contant geld. Bijna twee derde (64%) zegt sinds COVID-19 minder cash te gebruiken.

Digitale bankplatforms

Terwijl de pandemie voortzet en veel landen een tweede golf meemaken, is de manier waarop Europeanen leven en handelen voor een groot deel verschoven naar digitale bankplatforms. Bijna de helft van hen (46%) zegt zeer geïnteresseerd te zijn in onlinebankoplossingen. Meer dan twee op de vijf (42%) geven aan vaker financiële transacties online of via een app uit te voeren dan voor de wereldwijde epidemie. Het mondiale onderzoek toont bovendien aan dat 87 procent van de mensen die voor COVID-19 nog geen bankierapp gebruikten, bereid zijn om zo’n app voortaan te blijven gebruiken.

Digital first

“Terwijl we ons allemaal aanpassen aan de veranderde realiteit, is er één waarheid overduidelijk naar voren gekomen: we leven steeds meer digital first”, stelt Mark Barnett, president Europa bij Mastercard. “Europeanen willen daarom eenvoudige en veilige oplossingen voor al hun behoeftes inzake bankieren en betalen. Wij zijn de partner bij uitstek voor zowel gevestigde als opkomende betaalbedrijven die de klantervaring willen digitaliseren en verbeteren. Onze focus ligt op het stimuleren van innovaties die de dagelijkse beleving met bankieren en betalen verbeteren.”

Vergaande samenwerking

In 2020 werkt Mastercard in Europa samen met meer dan 60 onlinebanken in de hele regio en met 80 procent van de volledige sector FinTech en PayTech, een aantal dat is verdubbeld sinds 2018. Een van die partners in Nederland is onlinebank bunq. “Onze geschiedenis gaat terug tot 2012, maar het was november 2015 toen we daadwerkelijk begonnen als bank met de eerste Europese bankvergunning in 35 jaar”, vertelt Ali Niknam, oprichter en chief executive officer bij bunq. “Internationale betalingen vereisen de juiste partner en Mastercard biedt ons flexibiliteit, brede acceptatie, beschikbaarheid en eenvoud. Het bedrijf was er toen voor ons en sindsdien werken we al vele jaren samen.”

Foto: bunq

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie