Naar inhoud

De stoelendans onder de chief marketing officers duurt voort

In 2018 is voor het eerst een toenemend aantal verschuivingen in de invulling van de rol van chief marketing officers bij ondernemingen in de Verenigde Staten van Amerika gesignaleerd. Bij een alarmerende hoeveelheid Amerikaanse bedrijven in verschillende bedrijfstakken heeft dit jaar opnieuw een verandering in de topmarketingfuncties plaatsgevonden. Deze transities krijgen in een ongekend tempo gestalte.

Deze constatering is gebaseerd op gegevens van Spencer Stuart, een organisatie die zich richt op executive search. De data zijn verwerkt tot een visual, die een breed scala aan grote merken en bedrijven weergeeft waar in 2019 veranderingen in de marketingtop heeft plaatsgevonden. Het geeft een beeld van een voortdurend veranderende marketinglandschap.

De veranderingen in het marketinglandschap van 2019

De drijfveren achter deze transities

De beweging van belangrijke marketingleiders zorgt een enorme onrust. Dat gebeurt niet alleen binnen het eigen marketingteam zelf, want deze transities kunnen ook van grote invloed zijn op partners en andere functionele collega’s binnen de organisatie. Hoewel verschillende factoren een rol spelen in deze overgangen, zijn enkele gemeenschappelijke redenen voor de lopende omzettingen zichtbaar:

  • het niet goed beoordelen van de vaardigheden en ervaringen van de aangetrokken marketingdirecteur en het onvoldoende afstemmen van deze eigenschappen op de toekomstige behoeftes van de organisatie;
  • een magere afstemming tussen de chief executive officer (CEO) en chief marketing officer (CMO) over de missie en de invulling daarvan in de loop van de tijd van de output van de marketingorganisatie;
  • opgeblazen verwachtingen over mythische CMO’s die hun magie in de vorm van creativiteit en hun logica in de vorm van prestaties onmiddellijk kunnen combineren om de groei te stimuleren en de collega’s mee te nemen in de transformatie van de algehele marketinginspanningen – en dit te doen binnen de bestaande organisatiecultuur of door de verandering van die cultuur;
  • het wachten tot de eerste werkdag, terwijl juist de succesvolste CMO’s de kans grijpen om momentum op te bouwen voordat hun ambtstermijn formeel begint.

De kenmerken van succesvolle CMO’s

De CMO’s die voor stabiliteit in de functie van marketing binnen hun organisatie zorgen, worden veelal gekenmerkt door:

  • een creatieve en aansprekende communicatie – een inspirerende evangelist te zijn die positieve veranderingen teweegbrengt;
  • een commitment met leren voortkomend uit zelfreflectie – het beschikken over een hoog niveau van zelfbewustzijn om te erkennen wat ze niet weten, samen met de nederigheid om hun vooroordelen en nieuwsgierigheid af te werpen over wat ze kunnen leren;
  • een diepgewortelde focus op teambuilding – het creëren van een marketingteam dat samenwerkt en kan gedijen in een disruptieve omgeving, waar de tevredenheid en de betrokkenheid van de medewerkers voorop staan;
  • een waardering voor allianties – relaties op te bouwen met de collega’s in de directie en zo inspiratie te putten uit deze interacties en de samenwerking te verbeteren.

Het aanpassen aan een veranderende omgeving

Ondanks de huidige beweeglijkheid blijft het onduidelijk of het grote aantal transities doorgaat of tegen het einde van 2019 afloopt. Echter, de leidinggevenden met de beste kans van slagen passen niet altijd perfect bij de cultuur van een organisatie. In plaats daarvan kunnen zij zich het beste aanpassen aan de omstandigheden. Hoewel er tal van factoren zijn die bijdragen aan deze verschuivingen, vereist het omkeren van deze trend in ieder geval dat zowel de CMO als de CEO de verwachtingen onder de loep nemen. Zij dienen af te spreken wanneer er sprake is van succes. Bovenal moeten zij zich flexibel op te stellen – misschien wel de belangrijkste factor in een omgeving die gekenmerkt wordt door verandering.

Tip: Wil je leren hoe je klantgerichtheid binnen je organisatie kunt verbeteren? Dan is de opleiding Customer Centric Strategie & Leiderschap wat voor jou!

  • Je leert hoe je een klantgerichte cultuur kunt creëren, meten en hierop bijsturen.
  • Naast de opleiding maak je een customer centric plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding

Dit artikel is gebaseerd op het blog ‘CMO Transitions: The Shuffle Continues’.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie