Naar inhoud

De strategieën waar de B2B-markteers zich op richten in 2020

Nu het einde van het jaar en zelfs het decennium nadert, is het voor marketeers in business-to-business de hoogste tijd om vooruit te kijken naar 2020. De prangende vraag is welke doelstellingen zij komend jaar willen bereiken en met welke marketingstrategieën ze deze doelen willen bereiken. Het blijkt dat marketingprofessionals in de zakelijke markt zich nog meer dan voorheen met name willen richten op het converteren van leads naar klanten en het vergroten van het aantal leads.


Marketingstrategieën

Dit kun je opmaken uit het ‘2020 B2B Marketing Mix Report’ van B2B-marketingbureau Sagefrog Marketing Group. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek onder 100 B2B-marketingprofessionals werkzaam in uiteenlopende sectoren en afkomstig uit de Verenigde Staten van Amerika. De twee belangrijkste doelstellingen voor B2B-marketeers willen ze met verschillende marketingstrategieën verwezenlijken.

Personalisatie

Bijna de helft van de respondenten (47%) geeft aan in 2020 personalisatiestrategieën te willen gebruiken, terwijl 42 procent de verkenning van account based marketing (ABM) op de agenda heeft staan. Hoewel deze marketingaanpak voor sommige marketeers nog steeds een nieuwe manier van werken is, heeft een meerderheid van de B2B-marketeers deze strategie al minstens zes maanden in enige vorm in gebruik. Dit kun je afleiden uit opmaken de ‘2019 Demand Generation Benchmark Survey’ van kennisplatform Demand Gen Report.

Videomarketing

Een andere belangrijke strategie voor 2020 is videomarketing. Daarvan zegt ongeveer twee vijfde van de ondervraagde B2B-marketingprofessionals (41%) die aanpak volgend jaar in ieder geval te willen testen. Video is als een van de belangrijkste trends van 2019 aangemerkt. Het lijkt er daarom op dat die marketeers die dit – om wat voor een reden dan ook – nog niet in hun arsenaal hebben opgenomen dit volgend jaar wel doen.

Mobile first

Ook andere strategieën zijn marketeers in B2B van plan volgend jaar te gebruiken. Daaronder bevinden zich artificial intelligence en marketing automation (36%), influencer marketing (27%) en programmatic advertising (19%). Andere marketingprofessionals verkennen nieuwere strategieën als conversational marketing met chatbots (33%) en podcasts of live streaming (22%). En hoewel uit gegevens van marktonderzoeksbureau eMarketer blijkt dat de uitgaven voor reclame in B2B gericht op een mobiel device nog steeds lager liggen dan de reclame-uitgaven voor een desktop of laptop, geeft 17 procent van de respondenten aan een mobile-first-strategie te willen uitproberen.

Social media

Ook al zijn marketeers in B2B op zoek naar nieuwe benaderingen om hun doelstellingen te bereiken, bepaalde kanalen – zoals social media – blijven onderdeel van hun aandachtsveld. Bijna de helft van de respondenten (48%) geeft aan een betaalde vorm van social advertising te gebruiken en daar enig rendement mee te behalen. Als het gaat om de verschillende social media, bestaat er een duidelijke voorkeur voor LinkedIn. 86 procent van de respondenten geeft aan dit kanaal het meest te gebruiken. Uit een eerder onderzoek van IT-dienstverlener PathFactory en marketingbureau Heinz Marketing is al gebleken dat LinkedIn een van de meest geprefereerde media is voor contentconsumptie voor B2B-kopers.

Engagement

Opvallend is dat Instagram pas op positie 5 staat in de lijst van de meest gebruikte social media door B2B-marketeers. Slechts drie op de tien van hen (31%) zet dit platform in. En dat terwijl Instagram als de nummer 1 onder de social media wordt gerangschikt door de respondenten als het gaat om het engagement en dit kanaal krachtiger is op dit gebied dan Facebook en LinkedIn.

Dit artikel is gebaseerd op het blog ‘What Strategies Will B2B Marketers Be Exploring in 2020?’, gepubliceerd op het kennisplatform Marketing Charts.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie