Naar inhoud

De strategie van Google inzake trackingcookies onder de loep

De kop boven het artikel op de website van de NOS oogt veelbelovend voor consumenten die zich in toenemende mate ergeren aan de achtervolging van merken en bedrijven op het wereldwijde web: ‘Google wil af van trackingcookies in Chrome’. Het besluit van de internetgigant om op termijn te stoppen met trackingcookies van derde partijen, lijkt een eind te maken aan het huidige wilde westen op het internet. Dit is deels veroorzaakt door de wildgroei aan deze cookies, die gebruikt worden om het surfgedrag van internetgebruikers vast te leggen.

“Hoewel de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) hierin inmiddels een grote rol speelt, vormt het besluit van Google een stap in de goede richting”, zegt Koos Wolters, partner bij accountants- en adviesorganisatie KPMG. “Met de Europese privacy-verordening hebben consumenten de mogelijkheid om trackingcookies af te wijzen, waardoor niet alle stappen op het internet op de voet gevolgd kunnen worden. Hoewel andere partijen, zoals Apple op Safari en Mozilla op Firefox, al gestopt zijn met het plaatsen van trackingcookies van derde partijen, is de impact van het besluit van Google aanzienlijk. Google Chrome is immers één van de meest gebruikte internetbrowsers.”

Verandering voor onlinemarketeers

“Het is echter de verwachting dat met het besluit de dominantie van Google in de markt alleen maar groter wordt. Het blokkeren van trackingcookies van derde partijen betekent immers niet dat Google zelf ophoudt met het volgen van het gedrag van consumenten in de Chrome-browser. Het gevolg is dat veel bedrijven door de IT-reus uit de markt worden geconcurreerd en op zoek moeten naar andere bronnen van inkomsten. Het stoppen met third party cookies luidt dus een aanzienlijke verandering in voor onlinemarketeers en adverteerders, die afhankelijk zijn van het tracken van gebruikers over het web.”

Besluit legt Google geen windeieren

“Als pleister op de wond komt Google met de privacy sandbox, waarmee adverteerders nog steeds relevante advertenties kunnen plaatsen, maar zo min mogelijk persoonsgegevens gedeeld worden. Onderzocht wordt hoe reclameboodschappen aan grote groepen gelijkgestemden gestuurd kunnen worden, zonder dat persoonlijk identificeerbare gegevens uit de browser gebruikt hoeven te worden. Hoe dit uiteindelijk in de praktijk werkt, is nog onduidelijk. Het laat zich lastig voorspellen of dit nu netto meer of minder privacy oplevert. Duidelijk is dat de beslissing om niet langer trackingcookies van derde partijen te plaatsen Google geen windeieren legt.”

Consumenten nog altijd vogelvrij

“Feitelijk kan het met de tracking van internetgebruikers twee kanten opgaan. In het meest gunstigste geval verandert het de hele manier van ad tracking en privacy op het web. Maar het kan ook allerlei nieuwe manieren van tracking in de hand werken waar we ons nu nog geen voorstelling van kunnen maken. Met trackingcookies van derde partijen lijkt in eerste instantie meer controle mogelijk omdat toestemming gevraagd moet worden en cookies uit de browser verwijderd kunnen worden. Een belangrijke vraag is of Google in de toekomst nog wel cookies nodig heeft. Met het gebruik van een gepersonaliseerd Google Chrome-account beschikt de technologiegigant immers over een goudmijn aan data. Dat betekent dat consumenten nog steeds een beperkte controle hebben over hun data en nog altijd vogelvrij zijn op het internet.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie