Naar inhoud

De succesvolle chief information officers zijn klantgericht

Jarenlang hebben chief information officers zich voornamelijk gericht op de informatietechnologie. Maar de best presterende CIO’s zijn vandaag de dag meer gefocust op het leiderschap, de klantdoelen, de medewerkers en de andere bedrijfsfuncties dan op de technologie. 63 procent beschouwt de vaardigheden op het gebied van de business en het leiderschap belangrijker dan de technologische kennis. De succesvolste CIO’s zijn dan ook die managers die zichzelf als visionairs positioneren.

Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek onder 516 CIO’s waarvan 328 afkomstig uit Europa, dat is uitgevoerd door onderzoeksinstituut Oxford Economics in opdracht van IT-dienstverlener ServiceNow. Met het onderzoek is beoogd de belangrijkste vaardigheden van de hedendaagse CIO in kaart te brengen.

Onderscheidende vaardigheden

Een vijfde van de CIO’s – die zegt te voldoen aan de belangrijkste CIO-vaardigheden – onderscheidt zich op drie punten van de rest:

  1. ze lopen voorop in de digitalisering van de workflows;
  2. ze hebben invloed in de boardroom;
  3. ze hebben een externe focus op de klanten.

Aandacht voor strategie

De best presterende CIO’s richten zich op de strategie in plaats van de processen en op het koppelen van de IT-doelstellingen met de bedrijfsdoelstellingen. Deze CIO’s rapporteren meer productiviteit, innovatie en klanttevredenheid binnen hun organisatie en hebben de beste relatie met de andere leiders, in het bijzonder met de chief executive officer en de chief human resources officer.

Interne samenwerking

De CIO’s zijn het erover eens dat de samenwerkingen en de team-overstijgende projecten op directieniveau een belangrijk onderdeel zijn van hun rol:

  • 64 procent van de CIO’s is van mening dat men andere directieleden moet onderwijzen over digitale technologieën;
  • 69 procent zegt dat een samenwerking met de CEO – om plannen te maken voor de organisatie – cruciaal is voor zijn rol;
  • 77 procent van de CIO’s zegt dat samenwerken met de CHRO rondom talentstrategieën een van zijn belangrijkste verantwoordelijkheden is.

Technologisch perspectief

Vanuit het technologisch perspectief zijn de meest succesvolle CIO’s bezig met het automatiseren en integreren van werkprocessen en het introduceren van digitale workflows om de resultaten te verbeteren. Ze weten hoe belangrijk digitale workflows zijn voor het verbeteren van de efficiëntie (80%), de financiële prestaties (78%), de productiviteit (78%), de werknemersprestaties (76%) en de innovatie (75%).

Groei verwachtingen

“Omdat de technologie een cruciale succesfactor voor bedrijven wordt, zijn de verwachtingen van de CIO exponentieel gegroeid”, zegt Chris Pope, vice president innovation bij ServiceNow. “In het verleden was de CIO de belangrijkste techneut binnen de organisatie. Maar tegenwoordig zijn de meest succesvolle CIO’s de thought leaders, innovators en visionairs.”

Transformatie organisatie

“CIO’s hebben de mogelijkheid om het voortouw te nemen bij de transformatie van hun bedrijf. Het uitbouwen van de invloed in de boardroom, de externe focus op de ervaringen van medewerkers en klanten en het veranderen van de processen door het digitaliseren van workflows zijn essentieel om goed te kunnen presteren.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie