Naar inhoud

De supply chain is het fundament van toekomstige e-commerce

Het onvermijdelijke karakter van de internationale e-commerce en de online retail verandert de verwachtingen en de standaard van veel aspecten in het bedrijfsleven – en dan vooral in de logistieke sector. Steeds veeleisendere klanten – die bestellingen willen ontvangen wanneer het hen uitkomt en niet wanneer het de leverancier schikt – dwingen onherroepelijk veranderingen in de gehele bevoorradingsketen af.

Naadloze bevoorrading

De wereld van de last mile logistics blijft voorlopig nog wel even veranderen. Denk hierbij aan live tracking, door de klant gekozen bezorgmomenten en een zee aan communicatieopties met de klant. Dit dwingt distributiepunten, cross-docks en inbound logistieke netwerken dynamischer, flexibeler, zichtbaarder en uiteindelijk ook efficiënter te worden door beter te coördineren en met elkaar te communiceren.

Internationale aspecten

Bovenop de logistieke uitdagingen die er liggen in het maken van een naadloze supply chain, hebben retailers ook te maken met steeds ingewikkelder internationale financiële zaken, de douane en veiligheidsregelgeving. Als de Brexit een feit is, stijgt het aantal douaneaangiften vanuit het Verenigd Koninkrijk naar schatting tot 200 miljoen per jaar, ten opzichte van de huidige jaarlijkse 55 miljoen. Tenzij de branche technologie weet te omarmen, die handelsgrenzen op afstand en automatisch bewaakt, creëert deze toename in kleine pakketten een onwerkbare situatie.

Globaal en lokaal

Een tweede gevolg van de Brexit kan zijn dat bedrijven die nu Europees opereren, straks in staat moeten zijn global-local te werken. Om over de grenzen heen te werken zijn specifieke systemen nodig, terwijl door de verschillende douane- en handelsregelgeving in elk land ook bepaalde mogelijkheden van lokale systemen worden gevraagd. Deze combinatie van internationale en lokale systemen faciliteert internationale handel door transacties vanuit het Verenigd Koninkrijk – of ergens anders, buiten de Europese Unie, vandaan – mogelijk te maken en automatisch de wederzijdse actie ook in het land van bestemming te laten uitvoeren.

Strengere regelgeving

Alle overheden worden strenger in het opleggen van deze regels en delen vaker boetes uit, bijvoorbeeld als het gaat om financiële compliance. Bedrijven moeten zich namelijk aan de verschillende regimes kunnen conformeren als de handel geschiedt met de valuta van dat regime. Als je bijvoorbeeld handelt in Amerikaanse dollars, moeten organisaties voldoen aan de regels van de Verenigde Staten van Amerika rond sanctioned parties – partijen waarmee het verboden is om handel te drijven. In de e-commerce-wereld wordt het steeds essentiëler om partijen eerst te screenen alvorens met ze in zee te gaan. Dit staat los van het soort goederen dat wordt verhandeld en hoe gevoelig die al dan niet zijn. Veel onlineretailers zijn zich niet bewust van hun verantwoordelijkheden op dit gebied.

Tegemoetkomen aan klantwensen

Klinkt dit ingewikkeld? Klopt, dat is het ook. De realiteit is dat om een echt efficiënte en flexibele supply chain te hebben, die volledig aan de huidige klantwensen tegemoetkomt, je inzicht in en begrip van het volledige end-to-end-proces moet hebben. Vanaf het bestelmoment tot de aflevering aan de deur, van warehousing en de distributie, de balans tussen piekmomenten en voorraadbeheer, van klanten en handelsmandaten – retailers moeten inzicht hebben in elk potentieel knelpunt in elk stadium in de supply chain en processen en technologie implementeren om bottlenecks te minimaliseren. Het goede nieuws is dat het met behulp van de juiste partner absoluut mogelijk is om een naadloze, soepele supply chain te realiseren.

Andrew Tavener is head of marketing United Kingdom bij IT-dienstverlener Descartes Systems.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie