Naar inhoud

De technologieën die in 2020 echt verandering teweegbrengen

Naar verwachting wordt 2020 het jaar waarin artificial intelligence , machine learning, natural language processing, augmented reality , het internet of things en de vijfde generatie van standaarden en technologie voor mobiele telefonie (5G) het stadium bereiken waarin deze technologieën daadwerkelijk veranderingen teweegbrengen. Doordat we echter in toenemende mate afhankelijk worden van data en technologie, wordt ook de deur geopend voor sabotage.

Deze voorspellingen doen experts van IT-dienstverlener Splunk. Zij verwachten dan ook dat de presidentsverkiezingen in Verenigde Staten van Staten – die op dinsdag 3 november 2020 plaatsvinden – op z’n minst één impactvolle deepfake-aanval met zich meebrengt. Zo’n aanval wordt gekenmerkt door nepnieuws en misleidende beelden. De grote vraag is natuurlijk of dit een mogelijke bedreiging is voor de herverkiezing van Donald Trump.

Cybersecurity en cyberaanvallen

Dit voorzien de experts voor 2020 ten aanzien van cybersecurity en cyberaanvallen:

  • De meest geavanceerde – en mogelijk verwoestende – cloud-aanvallen doen zich in 2020 aan de lopende band voor

Hackers hebben lang gebruik kunnen maken van verkeerd geconfigureerde cloud-systemen. Betere automatisering verhelpt dit probleem, waardoor cybercriminelen andere ingangen, ofwel vectors, moeten vinden. In de toekomst maken cybercriminelen gebruik van de opkomende vectors die door cloud-native toepassingen, zoals containers en Kubernetes, worden veroorzaakt. Daarnaast profiteren ze van de leercurves van organisaties, waardoor er een perfect moment ontstaat voor cybercriminelen om aan te vallen op een schaal en met een snelheid die we niet van on-prem gewend zijn.

  • Hackers richten zich op artificial intelligence (AI) en machine learning als nieuwe vector om het trainen van data en het besluitproces te saboteren

In 2020 zijn situaties zichtbaar waarin kwaadwilligen proberen het leerproces van algoritmes te verstoren door middel van misleidende data. Hierbij is het niet alleen de bedoeling om de toepassing buiten te spel te zetten, maar ook om het te doen lijken alsof het eigenlijk fatsoenlijk werkt. Hierdoor levert het algoritme de verkeerde resultaten.

  • Deepfakes maken social engineering nog gevaarlijker

De rol van social engineering in cyberaanvallen neemt in 2020 verder toe. De ontwikkelingen in deepfake-technologie spelen hierbij een belangrijke rol. Deepfakes kunnen gemakkelijker massa’s mensen beïnvloeden en het mag geen verbazing wekken als een deepfake-aanval de voorpagina’s van de kranten haalt tijdens de Amerikaanse verkiezingen dit jaar. Lang verhaal kort, het menselijke aspect is nog steeds een belangrijke valkuil in cybersecurity.

  • MITRE ATT&CK wordt het leidende framework voor ieder security operations center (SOC)

Voor organisaties waar veiligheid centraal staat, zoals financiële instanties en zorginstellingen, is ATT&CK al de norm. 2020 wordt het jaar waar SOC-teams in andere industrieën, zoals retail en industriële productie, dit ook overwegen als antwoord op hun veranderende behoeftes op het gebied van cyberveiligheid.

Nieuwe toepassingen van bekende technologieën

Dit voorzien de experts voor 2020 ten aanzien van nieuwe toepassingen van bekende technologieën:

  • In de komende 5 jaar wordt blockchain eindelijk meer dan alleen cryptocurrency, met toepassingen in beveiliging, productie en zelfs de publieke sector

Blockchain krijgt een revolutionair effect op hoe wij technologieën gebruiken, net zoals mobile technology en het internet dat voorheen hebben gedaan. We staan aan het begin, maar zodra blockchain goed geïntegreerd is in de financiële sector, hebben de potentiele toepassingen in de productie en de publieke sector immense impact.

  • Natural language processing (NLP) biedt meer dan alleen smart assistants

Op bedrijfsniveau is de combinatie van artificial intelligence en natural language processing weldra in staat beslissingen te nemen die wij mensen haast niet kunnen begrijpen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van het analyseren van koersen om investeringen te bepalen, bergen aan social data door te spitten om merksentiment vast te stellen of door specifieke inzichten te bemachtigen over doelgroepen voor een productvoorstel. Maar, training staat hierbij voorop. Deze algoritmes worden getraind op basis van de huidige gang van zaken, hetgeen vooroordelen en problemen met zich meebrengt. Het is daarom naïef om te denken dat we deze valkuilen kunnen omzeilen bij het creëren van NLP-algoritmes.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie