Naar inhoud

De technologietrends die de retailsector in 2018 beïnvloeden

“Consumenten hebben steeds hogere verwachtingen in de snel veranderende retailsector en daardoor zijn retailers op zoek naar nieuwe manieren om succesvol te zijn. Wij verwachten dat retailers, door het toenemende innovatietempo, het aantal technologische implementaties dit jaar verdubbelen. Die vernieuwingen zijn met name gericht op het verpersoonlijken van de winkelervaring en het verhogen van het gemak voor de klant.”

Dat stelt Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates, Het technologiebedrijf duidt vier technologietrends voor 2018 die de retailsector en bedrijfsstrategieën beïnvloeden:

  1. verdere personalisatie van de winkelervaringen;
  2. meer keuzemogelijkheden bij het afronden van aankopen;
  3. nieuwe toepassingen op basis van kunstmatige intelligentie;
  4. meer oplossingen om de betrokkenheid van medewerkers te vergroten.

Verdere personalisatie van de winkelervaringen

Moderne consumenten verwachten dat retailers persoonlijke winkelervaringen bieden. In 2018 stellen nieuwe technologieën retailers in staat om ongestructureerde data van klantconversaties te combineren met gestructureerde bestelinformatie, waardoor de winkel- en callcentermedewerkers hun dienstverlening kunnen verbeteren.

Retailers hebben lange tijd geworsteld met het verkrijgen van een centraal en volledig beeld van de klant doordat zij hierbij afhankelijk waren van meerdere applicaties en gescheiden databronnen. Zij verwachten meer inzicht te krijgen in de omnichannel-winkelervaring van de klant door enterprise-ordermanagement te combineren met oplossingen voor customer engagement. Dit stelt hen in staat om te personaliseren en optimaliseren binnen de gehele klantreis.

Meer mogelijkheden bij het afronden van aankopen

Retailers maken naar verwachting de stap van vaste point-of-sale-systemen naar meer flexibelere benaderingen nu steeds meer consumenten innovatieve oplossingen voor contactloos betalen omarmen.

Deze verkoopsystemen treden op als een one-stop-shop voor voorraadbeheer, het opzoeken van producten, aanbevelingen, klantdata én direct betalen. Doordat zij gebruik kunnen maken van snelle en gebruiksvriendelijke technologische applicaties neemt de betrokkenheid van consumenten toe.

Nieuwe toepassingen op basis van AI-technologie

In 2017 hebben enkele retailers al geëxperimenteerd met kunstmatige intelligentie en chatbots om de relatie met de consument te versterken en hun dienstverlening te verbeteren. Dit jaar zetten retailers naar verwachting de stap van futuristische kunstmatige intelligentie, virtual reality en augmented reality naar een meer pragmatische toepassing van machine learning binnen hun supply-chain-processen.

Warehouse-managementsystemen worden in 2018 uitgebreid met functionaliteiten voor machine learning. Dit stelt retailers in staat om de werkzaamheden binnen het distributiecentrum te optimaliseren en bestellingen van klanten op het juiste moment af te handelen, zodat de dienstverlening en de operationele efficiëntie worden verbeterd.

Vergroten van betrokkenheid van medewerkers

Millennials zijn de toekomstige medewerkers en ook binnen de retail zijn zij steeds meer vertegenwoordigd. Voor retailers betekent dit dat zij moeten zorgen voor betrokken medewerkers. Meer betrokkenheid van medewerkers vereist tegenwoordig dat informatie visueel en grafischer wordt en bovendien digitaal en persoonlijker. In 2018 kijken retailers verder dan de traditionele kanalen voor het stimuleren van betrokkenheid, om daarmee het delen van feedback en gedachten op een creatievere en meer intuïtieve manier mogelijk te maken.
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie