Naar inhoud

De technologische ontwikkelingen die in 2020 van belang zijn

Verandering is een constante factor in de snelle wereld van technologie. Nieuwe producten en diensten komen en gaan zo snel dat het moeilijk is de trends bij te houden. Maar als een organisatie het risico wil vermijden om achterop te raken, is het een must om op te hoogte te blijven van de actuele, relevante ontwikkelingen. Dit is een overzicht van vijf belangrijke technologische trends die marketeers in 2020 in de gaten dienen te houden.


#1. Supersnelle technologie binnen handbereik

5G wordt – met snelheden tot wel 100 keer hoger dan de voorganger 4G – de op een na grootste evolutie in de telecomindustrie zijn. Het belooft extreem hoge downloadsnelheden en een lagere latentie. De komst van 5G betekent echter ook dat bedrijven zich moeten voorbereiden op de implementatie van deze technologie, zowel op de werkvloer als daarbuiten.

Smartphones brengen de mogelijkheden van 5G direct binnen handbereik. Verwacht wordt dan ook dat we een verdubbeling kunnen verwachten als het gaat om de smartphone als favoriete apparaat op de werkplek. En naarmate de adaptatie en waarde van flexibele apparaten zoals de smartphone stijgen, neemt ook de vraag toe naar producten om deze apparaten beter te beschermen. Organisaties moeten de werkplek en werkvloer aanpassen aan de moderne behoefte van werknemers om zo een naadloze ervaring over diverse apparaten voor hen te faciliteren.

#2. Security blijft prioriteit

2019 heeft na de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in 2018 al in het teken gestaan van gegevensbescherming. Hierdoor is ook de discussie over cyberbeveiliging meer op de voorgrond gekomen, waarbij zowel organisaties als consumenten zijn aangespoord om beter op hun persoonlijke gegevens te letten. Toch blijft cybersecurity vaak beperkt tot een losstaande afdeling, in een silo los van de fysieke veiligheid van gegevens, terwijl deze twee toch onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Ter illustratie hoef je alleen maar te kijken naar het voorbeeld van Heathrow Airport in het Verenigd Koninkrijk. Dit bedrijf heeft in oktober 2019 een boete van maar liefst 120.000 pond ontvangen, nadat een personeelslid een USB-stick verloor die later door een burger is gevonden. Dit voorbeeld toont aan dat een schijnbaar kleine fout grote en dure gevolgen kan hebben. Een verloren USB-stick of zoekgeraakte smartphone kan al voldoende zijn om de vertrouwelijke gegevens van een organisatie bloot te leggen. In 2020 groeit dan ook de aandacht voor het samengaan van cybersecurity en fysieke beveiliging.

#3. Duurzaamheid wint aan belang

Het afgelopen jaar hebben we genoeg voorbeelden gezien van greenwashing en beloftes op het gebied van duurzaamheid die niet nagekomen zijn. In 2020 neemt het belang van duurzaamheid echter verder toe. De veranderende wensen van klanten vereisen dat bedrijven op alle verschillende gebieden actie ondernemen. Resellers en samenwerkingspartners eisen transparantie op het gebied van duurzaamheid van hun leveranciers. Elke organisatie stelt uiteindelijk over de hele linie hoge eisen aan haar milieubeleid.

Als kleine organisatie is het eenvoudiger om een korte supply chain in te richten op duurzaamheid. Maar naarmate de omvang van het bedrijf groeit, kan het moeilijk worden om alle niveaus groen te houden. Het is de verantwoordelijk van de organisatie om deze verandering te stimuleren en hierin transparant te zijn. Klanten waarderen en verwachten dit tenslotte van organisaties. Duurzaamheid is niet langer slechts een unique selling point (USP), het wordt in 2020 een vereiste.

#4. Voldoen aan de behoefte van de volgende generatie

Flexibel en op afstand werken speelt een essentiële rol in 2020. Generatie Z betreedt namelijk de werkvloer en de komst van deze nieuwe generatie verandert ook de rol van technologie. Deze leeftijdscategorie neemt de beschikbare technologieën en het beleid dat werkgevers voeren mee in hun keuze om ergens aan de slag te gaan. Verbonden en flexibel zijn wordt daarmee van essentieel belang in de werving van het juiste talent.

Denk hierbij aan gekoppelde functionaliteiten op de werkvloer, bedrijven hebben hardware nodig die beschikt over cloud-capaciteiten en passen bij het tempo van het veranderende werk-ecosysteem. Zo kan het juiste docking station een werknemer eenvoudig zijn apparaten en gadgets laten synchroniseren. Waar een laptop destijds de vaste personal computer heeft vervangen in gebruiksgemak, zo maakt het docking station een bureau vol kabels overbodig. Connected desks zijn tenslotte de toekomst en het gebruik hiervan neemt in 2020 toe.

#5. De rol van de IT-leverancier verandert

Omdat zowel grote als kleine organisaties zich wenden tot afgeslankte modellen en processen om optimale bedrijfsefficiëntie te bereiken, kan de hoeveelheid tijd en budget die beschikbaar is voor training en ontwikkeling beperkt zijn. Als men minder mensen nodig heeft om meer te kunnen doen, betekent dit dat bedrijven steeds vaker een beroep doen op hun IT-leveranciers om hen op te leiden en te begeleiden bij de meest geschikte technologie voor integratie in en buiten de werkruimte.

Ondernemingen die IT-apparaten en IT-accessoires voor de werkplek kopen, staan voor overweldigende mogelijkheid aan keuzes die uiteindelijk nogal verwarrend kunnen zijn. In 2020 zien we bestaande IT-leveranciers steeds vaker als een verlengstuk van de organisatie. Zij geven waardevol advies en helpen bedrijven te bepalen hoe de technologie het beste waarde kan toevoegen aan hun activiteiten.

Mona Kroon is corporate sales manager bij Targus, een leverancier van computeraccesoires.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie