Naar inhoud

De toekomst van inloggen en identificeren in de e-commerce

Een online identiteit is inmiddels onmisbaar geworden in de e-commercesector. De ongekende hoeveelheid data zorgt voor de nodige uitdagingen, omdat dit vraagt om een nieuwe manier van omgaan met gegevens, beveiliging en sales. Sommige marketeers beargumenteren dat dit niet bevorderlijk is voor de customer journey en de conversie: “Less friction equals more sales.” Maar dat hoeft volgens andere marketeers niet zo te zijn, want zij zien niet elke vorm van frictie als slecht.

Bovendien is het in hun ogen goed mogelijk dat nieuwe systemen inderdaad ergens frictie introduceren, maar die wrijving elders enorm verlagen. Daarom heeft de expertgroep ‘Convenient and Safe Login’ van kennisnetwerk ShoppingTomorrow gekeken naar verschillende oplossingen voor veilig en eenvoudig inloggen bij webwinkels. Hierbij kun je denken aan social logins, wachtwoordmanagers en verified third-party solutions.

Login en identificatie

Het afgelopen jaar heeft de groep experts onderzocht of het identificatiemiddel iDIN – een samenvoeging van identificeren en inloggen – en de uitbreiding naar iDIN QR – QR staat voor quick response – een oplossing kunnen zijn voor snel, eenvoudig en veilig inloggen bij webwinkels. Het doel is daarbij geweest om in kaart te brengen wat er zoal bij een iDIN-implementatie komt kijken en om lessons learned van bestaande implementaties te verzamelen.

Op basis van verschillende onderzoeken en feedback van organisaties concludeert de expertgroep dat er zowel onder consumenten als onder bedrijven verscheidene behoeften bestaan op het gebied van inloggen en online identificeren op basis van geverifieerde gegevens. De bevindingen van de experts zijn vastgelegd in het gelijknamige onderzoeksrapport, dat mede mogelijk is gemaakt door Currence, de merkeigenaar van onder andere iDEAL en iDIN, en brancheorganisatie Thuiswinkel.org.

Focus op iDIN

Een van deze externe identiteitsoplossingen is het door banken neergezette product iDIN, het minder bekende broertje van de online betaaloplossing iDEAL. Het voordeel van iDIN is dat elke consument die kan internetbankieren het product al heeft, het direct kan gebruiken en indien bekend met iDEAL snapt hoe het werkt. Met de komst van iDEAL QR heeft iDIN ook een QR-inlogmethode gekregen.

Daarnaast werkt iDIN met apps voor mobiel bankieren die zeer populair zijn in Nederland. In combinatie met het stijgende gebruik van mobiele apparaten beschikt iDIN over een aantal elementen, waardoor het een succesvol en breed gedragen inlogoplossing kan zijn. Consumenten identificeren zich met de gegevens die zijn gecontroleerd door de bank en zij bepalen zelf of ze deze gegevens delen.

Inmiddels biedt iDIN al op verschillende terreinen toegevoegde waarde voor zowel klanten als retailers, waaronder identificatie bij de aanmaak van een online account of het verlenen van consent, login zonder aparte gebruikersnamen plus wachtwoorden per website en leeftijdsbevestiging bij de aankoop van bijzondere producten als drank en tabak.

Voordelen van iDIN

Er gaat de komende jaren veel veranderen in de manier waarop wij online zaken doen. De tijd van het paspoortkopieën is voorbij en social logins voldoen niet meer aan de verwachtingen van de consumenten en de onlineretailers. Daarnaast vraagt de wet- en regelgever van onlineretailers dat zij netjes met klantdata omgaan. En consumenten worden inmiddels door de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) beschermd en getraind in het bewust delen van data.

Door onder andere deze ontwikkelingen zijn externe identiteitsoplossingen zoals iDIN voor onlineretailers van grote waarde. Door het gebruik van dit soort oplossingen voldoe je niet alleen aan de wet, maar kun je ook enorme winsten in je customer journey en interne processen realiseren.

Volgens de expertgroep liggen de grootste kansen voor onlineretailers in deze gebieden:

  • veilig en gemakkelijk inloggen;
  • besparen van geld en tijd;
  • identificeren van klanten;
  • ontrafelen van complexe onboarding-processen met diverse stappen.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van ShoppingTomorrow.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie