Naar inhoud

De toekomst van marketing is mindset, data en samenwerking

De voordeur die automatisch voor je opengaat of de auto starten met een simpele aanraking van het stuur? Voor veel mensen is dit nog toekomstmuziek, maar voor Richard van Hooijdonk, trendwatcher en futurist, is het al een feit. Als marketeer kunnen we er in ieder geval niet omheen dat onze wereld verandert. Technologie en informatie spelen steeds vaker een rol in het aankooptraject, waardoor je als marketeer steeds belangrijker wordt bij het veroveren van de klant. Onze traditionele marketingmethoden werken in deze tijd van transitie echter niet meer. Hoe zorg je als marketeer dan dat je wel succesvol blijft?

Het belangrijkste is het veranderen van je mindset én die van je organisatie. Marketing bestaat niet meer uit campagnes met een begin en een eind. Je moet juist continu evalueren, leren en aanpassen. En zoals Richard van Hooijdonk het zegt: uncomfortable excited worden. Dit betekent dat we zin hebben om nieuwe dingen te proberen, ook al weten we de uitkomst niet. Een organisatie die dit volledig in de vingers heeft is Amazon. Dit bedrijf heeft de afgelopen 20 jaar veel geld verspild door risico’s te nemen, maar het heeft topman Jeff Bezos uiteindelijk geen windeieren gelegd. Hij bezit inmiddels een enorm succesvol technologiebedrijf. Maar hoe kun je jouw mindset veranderen?

#1. Omring je met enthousiaste mensen

Voeg diverse witte beren aan je team toe. Richard van Hooijdonk spreekt over drie soorten mensen:

  1. zwarte beren – halsstarrige mensen die niet te veranderen zijn;
  2. bruine beren – behoudende mensen die met argumenten te veranderen zijn;
  3. witte beren – enthousiaste mensen die openstaan voor verandering.

Deze enthousiastelingen en frisdenkers zijn uncomfortable excited. Werk vanuit de gedachte dat je een leidende coalitie van witte beren moet creëren om ervoor te zorgen dat je de mindset in de organisatie kunt veranderen. Hierdoor kun je ook nieuwe creatieve marketingcampagnes realiseren. Ga voor kort-cyclische campagnes, waarbij succes gevierd wordt met de hele organisatie om een blijvende verandering te realiseren.

#2. Stop met het onderbuikgevoel

Het welbekende onderbuikgevoel, bijna iedere marketeer maakt er gebruik van. Vanuit je ervaring weet je wat wel en niet werkt. Soms heb je gelijk, maar als je het onderbouwt met data weet je het zeker. Het is daarom belangrijk data te verzamelen over je klant, de marketingactiviteiten en ontwikkelingen in de markt. Deze data kun je vervolgens omzetten naar inzichten die op hun beurt weer besluitvormingsprocessen faciliteren en campagnes verbeteren. Door continu data te verzamelen en te analyseren word je steeds succesvoller.

#3. Werk samen met andere afdelingen

Het is belangrijk om buiten de grenzen van je eigen afdeling te denken. Er zijn veel afdelingen die contact hebben met jouw klanten en ook daar bevinden zich enthousiaste, witte beren die het beste willen voor de klant. Mobiliseer en empower gelijkgestemden die creatieve ideeën bedenken, verder uitwerken en concretiseren. Faciliteer het creatieve proces om tot nieuwe en relevante campagnes te komen.

Relevantie blijft ook in de toekomst de essentie van marketing blijft. Dat betekent relevant zijn voor je doelgroep. Kennis en inzicht in je klant blijven daarom belangrijk. Dat kun je alleen realiseren door te luisteren, naar je klant en door samen te werken met andere afdelingen. Blijf je omringen met witte beren, leer en verzamel data. Speel met de middelen die je hebt. Begin eenvoudig, bijvoorbeeld met één campagne. Analyseer, evalueer en verbeter. Werk kort-cyclisch en kijk elke keer welke vervolgstap er nodig is. Wees bovenal realistisch, want je kunt niet aan 100 knoppen tegelijk draaien.

Jordy Lefeber is manager marketing practice bij IT-dienstverlener CRM Partners, part of Fellowmind.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie