Naar inhoud

De toenemende afkeer van de reclameboodschappen op YouTube

De hardnekkigheid waarmee marketeers consumenten op ongewenste momenten lastig vallen met reclame blijft een bijzonder fenomeen. Ondanks de NEE-NEE-sticker, het Bel-me-niet-register en de wijze lessen van het reclamevrije Netflix wil het kwartje blijkbaar maar moeilijk vallen in het euro-tijdperk. Want ook op YouTube, toch hét contentkanaal van dit moment, moeten consumenten nog steeds geduldig wachten tot ze de advertenties over kunnen slaan.

En dat terwijl er weldegelijk behoefte is aan video’s die op enig moment relevant zijn. Dan dient de nadruk echter wel gelegd worden op ontvangen in plaats van zenden. Marketingprofessionals verwachten overigens de komende jaren meer gebruik te maken van online video’s. Zo denkt 54 procent van de marketeers de komende drie jaar vaker social video’s te gaan inzetten en 51 procent verwacht vaker instructievideo’s in te gaan zetten. Dit blijkt uit de ‘Online Video Monitor 2018’, een onderzoeksrapport van marketingbureau Quadia Online Video. Het onderliggende onderzoek is uitgevoerd door marktvindersbureau SAMR.

Pre-rolls scoren het laagst

Van de deelnemers aan het onderzoek denkt 47 procent ook vaker online commercials te gaan gebruiken, 44 procent zegt dit over interactieve video en 41 procent over gepersonaliseerde video. Pre-rolls – video-advertenties die worden afgespeeld voorafgaand aan de video’s die de bezoeker van een website eigenlijk wil bekijken – scoren het laagst (21%) en worden volgens het grootste gedeelte van de marketeers niet vaker dan nu ingezet. Daarnaast zien we dat de bezwaren om géén online video in te zetten, in vergelijking met vorig jaar, steeds kleiner worden. De belangrijkste redenen die worden genoemd zijn tijd (44%) en kosten (34%).

Instructievideo’s worden populairder

“We zien dat marketeers in vergelijking met het onderzoek van vorig jaar vaker verschillende vormen van online video inzetten. Ook lijken de obstakels om online video in te zetten steeds lager. Dat komt waarschijnlijk door de groeiende vraag en doordat er steeds meer mogelijkheden zijn om verschillende soorten video te produceren en in zetten”, aldus Nico Verspaget, directeur van Quadia. “Dat de instructievideo één van de formats is die het helemaal gaat maken, verbaast ons niet. Dit is namelijk content waarbij je de doelgroep antwoorden geeft op de vragen die ze hebben, ook wel hygiëne-content genoemd. Als je daarbij ook nog zorgt voor een herkenbaar format, is de kans groot dat je doelgroep je weet te vinden.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Quadia Online Video.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie