Naar inhoud

De toepassing van innovatieve technologie door mkb-retailers

Via living labs, expertgroepen en onderzoeksprojecten komt veel kennis beschikbaar over de mogelijkheden die innovatieve winkeltechnologie aan retailers biedt. Ondanks dat dergelijke inzichten een relevante inspiratiebron vormen, blijft het daadwerkelijke gebruik van innovatieve technologie in de fysieke winkel in het midden- en kleinbedrijf (mkb) duidelijk achter. De grote vraag is wat mkb-retailers belemmert bij het kiezen en implementeren van innovatieve technologie en wat er nodig is om ze op dit punt echt verder te helpen.

De expertgroep ‘Innovative Retail Technology’ van kennisnetwerk ShoppingTomorrow heeft dit uitgezocht en haar bevindingen vastgelegd in het gelijknamige onderzoeksrapport, dat mede mogelijk is gemaakt door Hogeschool van Amsterdam, brancheorganisatie INretail en kennis- en netwerkorganisatie Retailagenda. De groep wil retailers in het mkb ondersteunen bij het maken van een keuze voor innovatieve technologie voor hun winkel, door ze te helpen met het overwinnen van belemmeringen die hen ervan weerhouden om te innoveren.

Innovatieve retailtechnologie

Om te begrijpen hoe het komt dat de meerderheid van de retailers in het mkb achterblijft in het gebruik van innovatie technologie, is enige achtergrondinformatie noodzakelijk. De marktomstandigheden – met in het bijzonder de groei van het online winkelen en het veranderende consumentengedrag – hebben een grote weerslag op de concurrentiekracht van de fysieke retail.

Daarnaast veranderen het gedrag en de voorkeuren van consumenten richting de fysieke winkel. Consumenten verlangen tegenwoordig van winkels vooral goed advies en een persoonlijke benadering. Ze vinden een mobiele in-store ervaring steeds belangrijker worden, maar beslissen tegelijkertijd vaker op basis van persoonlijke prijsaanbiedingen.

Barrières voor de adoptie

Steeds meer mkb-retailers beseffen dat innovatieve technologie een toegevoegde waarde voor hun winkel kan zijn. De grote vraag is waarom zoveel retailers de mogelijkheden van innovatieve technologie onbenut laten. De expertgroep heeft een overzicht gemaakt van de belangrijkste barrières die mkb’ers ervaren bij de adoptie van innovatieve technologieën:

  • gebrek aan kennis;
  • gebrek aan budget;
  • gebrek aan tijd;
  • gebrek aan geloof;
  • gebrek aan de juiste mensen;
  • te kleinschalig;
  • ontbreken benodigde infrastructuur;
  • ontbreken digitale mindset;
  • security- en privacyoverwegingen.

Interactieve tool biedt hulp

De expertgroep wil retailers helpen om beter om te gaan met deze belemmeringen. Hiertoe ontwikkelt de expertgroep een interactieve tool die retailers helpt om een gerichte keuze voor innovatieve technologie te maken. Met de interactieve keuzehulp kan een retailer zelf op basis van zijn budget, doelen, wensen en kenmerken zoals grootte een keuze maken voor een innovatieve technologie die het best bij zijn winkel past. De door de experts vergaarde kennis over technologie wordt in de tool verwerkt door hoofdzakelijk laagdrempelige technologieën op te nemen die zich ondertussen bewezen. De keuzehulp verschijnt in het voorjaar van 2020.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van ShoppingTomorrow.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie