Naar inhoud

De trends die echt het verschil maken voor webdesign in 2021

In de actuele realiteit waarin afstand houden en thuiswerken de onnatuurlijke standaard vormen, is het bijna vanzelfsprekend dat mensen hun toevlucht zoeken tot het wereldwijde web. Ze studeren, communiceren, ontspannen en consumeren nu meer via het internet dan ooit tevoren – misschien meer dan gezond voor hen is. Zelfs zij die zich voorheen een echte digibeet noemden, weten hun weg inmiddels te vinden via de digitale kanalen.

In die digitale jungle zijn de keuzemogelijkheden schier ongelimiteerd. Bovendien geldt online dat snelheid en gebruiksgemak hygiënefactoren zijn. De uitdaging voor onlinemarketeers is dan ook om een website zo in te richten dat deze niet alleen wordt gevonden, maar bovenal inspeelt op de behoeften van consumenten. Want als de broodnodige awareness niet leidt tot de noodzakelijke conversie, wordt niet meer dan een mooi plaatje gepresenteerd.

Trends in webdesign

De cruciale vraag is dan ook wat de bepalende factoren in webdesign zijn die in 2021 echt het verschil maken. Eric van Hall – oprichter en chief executive officer van CopyRobin, een onlineplatform dat copywriting as a service biedt – heeft daarom tien experts op het gebied van het ontwerpen van websites gepolst over hun verwachtingen ten aanzien van de tendensen in hun werkveld. Dit zijn de vijf opmerkelijkste trends die uit die round-up naar voren zijn gekomen.

Trend 1: Toegankelijkheid wordt belangrijker

“Toegankelijkheid wordt in 2021 een nog belangrijker aandachtspunt”, stelt Joep Franssen van WebNexus. “Steeds meer mensen zijn met het internet opgegroeid, maar worden in de tussentijd ook ouder. Daardoor stijgt de behoefte aan gebruiksvriendelijke websites. Denk aan een goede kleurstelling voor slechtzienden en ouderen, voorleesknoppen en de mogelijkheid om bezoekers zelf het font te laten vergroten. Dergelijke factoren worden het komende jaar heel cruciaal.”

“Sinds de uitbraak van het coronavirus is duidelijk te zien dat 65-plussers in toenemende mate hun aankopen online doen”, duidt Dennis van Egmond van stropdassenwinkel.nl. “Vanwege het besmettingsgevaar wordt geadviseerd alleen in noodzakelijke gevallen een bezoek te brengen aan een winkelstraat. Funshoppen wordt momenteel sterk afgeraden. Daarmee is het online winkelen logischerwijs direct in populariteit gestegen.”

Aspecten die je zelf misschien als vanzelfsprekend ziet, zijn dat voor ouderen lang niet altijd.

Trend 2: Integratie van videobellen

“De integratie van het videobellen op websites biedt organisaties aanzienlijke kansen in 2021”, constateert Bas van Petten van Bambuu. “Door de COVID-pandemie zijn behoorlijk veel mensen in alle lagen van de bevolking ondertussen gewend geraakt aan beeldbellen via kanalen als FaceTime, Microsoft Teams, WhatsApp en Zoom. Opvallend genoeg zie je nog weinig integraties van videobellen op websites.”

“In mijn ogen is het ontzettend belangrijk om veel meer op de mogelijkheden voor virtueel face-to-face-contact in te spelen. Want waarom kun je wel een winkel inlopen en aan een verkoper vragen om een persoonlijk advies, maar blijft de website van dezelfde winkel veel afstandelijker in de interactie met klanten? Met een beetje mazzel kun je online je een chat starten. Waarom echter ontbreekt vooralsnog de mogelijkheid om een videogesprek te voeren?”

De keerzijden van videobellen vanuit huis

Trend 3: Mobile-first design

“Nog steeds worden bovengemiddeld veel websites met name voor een desktopweergave gebouwd”, merkt Bas van Petten op. “Dat vind ik erg opvallend. De weergave op mobiel is in te veel gevallen nog een slap aftreksel van de desktopweergave. Vanuit het oogpunt van design snap ik ook best wel dat dit misschien een gemakkelijkere keuze is, maar in mijn optiek is dat wel een verkeerde beslissing.”

“Het aantal bezoekers via een tablet en met name een smartphone neemt jaar op jaar sterk toe. Als je kijkt naar het aantal eerste bezoeken, ligt dit percentage veelal nog aanmerkelijk hoger. En ze zeggen wel eens: “You never get a second chance to make a first impression.” Kortom, mobile-first design van een website – in welke sector, business-to-consumer én business-to-business, je ook actief bent – wordt het komende jaar steeds belangrijker.”

Trend 4: Micro-animaties

“Micro-animaties zorgen voor een focus bij de bezoekers van jouw website”, benadrukt Tim Beekhuis van Loyals. “Deze bewegende beelden begeleiden hen bij hun interacties op een site. Dergelijke animaties voegen tegelijkertijd een element van speelsheid aan je site toe. Ook versterkt het je content.” Martin van Kranenburg van onlinebeinvloeden.nl adviseert het echter niet te dol te maken: “Een carrousel hoort op de kermis, 2021 wordt dan ook het jaar van less is more.”

Gedurfde typografie is trendy. Met zware, vetgedrukte lettertypen is een bezoeker zich direct bewust van je boodschap.”

Trend 5: Typografie, kleuren en fonts

“Vrijmoedige, heldere, verzadigde kleuren helpen je merk te onderscheiden van de zachte, neutrale kleuren waar in de afgelopen jaren veelal voor is gekozen”, aldus Tim Beekhuis. “Ook gedurfde typografie is trendy. Met zware, vetgedrukte lettertypen is een bezoeker zich direct bewust van je boodschap. Combineer deze grote lettertypen met sterke kleuren. Dat benadrukt de koppen nog meer en maakt het al snel een eigenzinnige impressie.”

Meer trends in webdesign in de nieuwe realiteit vind je in het artikel ’20 webdesign trends voor het nieuwe normaal van 2021 (volgens 10 experts)’.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij de performance van jouw website verbeteren? Dan is de training Usability, Experience & Conversie wat voor jou!

  • In 3 dagen leer je hoe je de user experience van jouw website kunt verbeteren en de conversie kunt verhogen.
  • Ook leer je beïnvloedings- en verleidingsprincipes in de praktijk toe te passen in een online omgeving.
Lees meer over deze training ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie