Naar inhoud

De trends die field service management drastisch veranderen

“De toekomst van field service kenmerkt zich door de combinatie van 2 belangrijke ontwikkelingen: het Internet of Things en artificial intelligence. Door IoT-toepassingen zijn niet alleen monteurs, maar ook producten steeds meer connected. We zien in toenemende mate dat oplossingen-as-a-service worden aangeboden en onderhoud voorspeld wordt op basis van verzamelde data in combinatie met kunstmatige intelligentie.”

Zo ziet in de optiek van Hans Nieuwenhuis de toekomst van field service management eruit. Hij is in 2013 gestart met FieldBuddy, een applicatie waarmee monteurs en binnendienstmedewerkers van servicebedrijven gemakkelijker en efficiënter kunnen werken.

Van correctief en preventief onderhoud naar voorspellend onderhoud

Nieuwenhuis doelt met zijn toekomstvisie op het feit dat er steeds meer apparaten voorzien worden van sensoren die data verzamelen. Met behulp van machine learning – een onderdeel van artificial intelligence waarmee computers in staat zijn om patronen in data te ontdekken – wordt de basis gevormd voor een voorspellend algoritme. Het algoritme voorspelt op deze manier wanneer en welk onderhoud aan het apparaat moet plaatsvinden.

“Er vindt een verschuiving plaatsvinden van correctief en preventief onderhoud naar voorspellend onderhoud. In plaats van een monteur die komt als iets stuk is gegaan of contractueel eens per jaar, is hij vorige week al geweest naar aanleiding van signalen vanuit het netwerk van het Internet of Things en artificial intelligence om te voorkomen dat het apparaat kapot gaat.”

Internet of Things en artificial intelligence veranderen de relatie tussen fabrikant en klant

“Fabrikanten zijn steeds meer continu in verbinding met de producten die ze hebben verkocht. Ze kunnen de producten onafgebroken monitoren en de slimme algoritmes stellen hen in staat om op tijd in actie te komen als dat nodig is. Dat maakt het mogelijk om, in plaats van producten te verkopen, een oplossing-as-a-service aan te bieden. Denk bijvoorbeeld aan duurzame-energie-as-a-service in plaats van het verkopen van zonnepanelen of warmtepompen. Daardoor ontstaat er een veel langer durende en proactieve servicerelatie tussen de fabrikant en de klant. De relatie tussen fabrikant en uiteindelijke gebruiker wordt hechter dan ooit.”

“De huidige ontwikkelingen zijn niet meer te stoppen en betekenen veel voor de service industrie. Sinds 2013 maken wij met moderne technologieën beschikbaar voor servicebedrijven en dat gaan we met de mogelijkheden die het Internet of Things en kunstmatige intelligentie ons bieden ook doen. We zijn hierover al in gesprek met verschillende partijen. Er wordt momenteel gewerkt aan een prototype dat gebruikmaakt van de nieuwe digitale kansen. Er is een erg interessante tijd aangebroken.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie