Naar inhoud

De trends die in 2020 de gesprekken bepalen in de boardroom

Technologische innovatie is tegenwoordig de bepalende factor voor het succes van een onderneming. Merken als Amazon, Deliveroo en Uber veranderen in rap tempo de manier waarop wij als consumenten leven, winkelen en werken. Deze ontwikkeling maakt het voor bedrijven nog belangrijker om geavanceerde technologie in te zetten om concurrerend te blijven in de markt. Dit zijn de drie trends die in 2020 de gesprekken in de boardrooms bepalen.


1. De consumenten centraal

Consumenten kunnen tegenwoordig met slechts een paar muisklikken een maaltijd bestellen, een taxiritje regelen of online winkelen, zonder ook maar één voet buiten hun eigen huis te zetten. Als gevolg hiervan verwachten klanten steeds vaker dat diensten net zo gebruiksvriendelijk zijn als Apple-producten en net zo snel als Google, zodat ze deze snel en efficiënt in kunnen zetten in het dagelijks leven.

Deze ontwikkeling maakt het voor organisaties nog belangrijker om de klantreis goed in kaart te brengen en alle aspecten op elkaar af te stemmen. Voor veel ondernemingen betekent dit dat ze terug moeten naar de tekentafel om klantgerichtheid centraal stellen in hun bedrijfsmodel. Omdat digital native merken een data-gedreven aanpak hanteren, worden verouderde technologieën en omslachtige processen niet langer getolereerd door klanten.

2. Disruptieve technologieën

Wereldwijd omarmen organisaties artificial intelligence (AI) in sterk toenemende mate. Uit een onderzoeksrapport van accountants- en adviesorganisatie PwC kun je opmaken dat de potentiële bijdrage van artificiële intelligentie aan de wereldeconomie in 2030 14,2 biljoen euro kan bedragen. Bang om achter te blijven, zie je dat organisaties vol inzetten op de technologierace met ‘Uber jezelf voordat je gekodakt wordt’ als mantra.

Met name de markt voor het internet of things (IoT) en het industrial internet of things (IIoT) groeit exponentieel in 2020, aangezien het aantal praktijkvoorbeelden van deze technologieën verder toeneemt in alle sectoren. Over het algemeen benut het bedrijfsleven deze technologieën pas sinds kort. Veel organisaties missen nog steeds de basiskennis om waarde te creëren uit disruptieve technologieën en hebben geen duidelijke strategieën voor het vinden van de data die nodig zijn voor kunstmatige intelligentie.

Uit een onderzoek van softwarebedrijf Celonis blijkt dat 56 procent van de Nederlandse managers niet weet waar men dient te beginnen bij het ontwikkelen van een transformatiestrategie. Dit is geen verrassing, aangezien 82 procent van de managers toegeeft niet naar de interne processen te kijken om prioriteiten te stellen voordat wordt begonnen aan een verandertraject. Om zo’n initiatief te laten slagen, is het cruciaal dat de onderliggende inefficiënties binnen de processen worden onderzocht en organisaties alleen automatiseren als de oorzaak is aangepakt.

3. Samenwerking mens en robot

In 2020 werken mensen en robots steeds vaker zij aan zij samen op de werkplek. Deze samensmelting van mens en robot is al zichtbaar op de werkvloer. Dit is enerzijds zeker niet nieuw, want mensen werken al jarenlang samen met technologie via laptops en smartphones. Wat wel nieuw is, is de komst van de afstemming tussen mens en machine. Dit gaat hand in hand met geavanceerde robottechnologie, van slimme brillen tot intelligente assistenten. Autonome machines zijn in staat om nog meer taken op zich te nemen, waardoor mensen zich kunnen concentreren op werk dat meerwaarde biedt.

Anderzijds moeten bedrijven hun medewerkers voorbereiden op deze verschuiving, aangezien jongeren uit de generatie Z binnenkort aan hun loopbaan beginnen. Zij hebben hun eigen specifieke eisen en verwachtingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan moderne technologie. Uit een onderzoek van technologiebedrijf Dell Technologies blijkt bijvoorbeeld dat 91 procent van de generatie Z zijn baankeuze door technologische mogelijkheden laat beïnvloeden.

Met zoveel aankomende veranderingen kan het moeilijk zijn om de enorme omvang van de huidige technologische innovaties te begrijpen. Wat er ook gebeurt, 2020 zorgt voor flink wat denkwerk in de boardrooms.

Marcel Vollmer is chief innovation officer bij softwarebedrijf Celonis.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie