Naar inhoud

De trends in de retailsector in aanloop naar de kerstdagen

In de eerste week van december start voor de retailers de eindsprint naar het einde van het jaar. Deze periode met feestdagen als Sinterklaas, Kerstmis en oudejaarsavond is cruciaal voor deze sector. Ook in 2018 zit het shoppen voor de feestdagen vol spannende mijlpalen – en heeft misschien zelfs een paar verrassingen. Het seizoen is afgetrapt met Black Friday. Deze uitverkoopdag, die is overgewaaid uit de Verenigde Staten van Amerika, wordt ook in Nederland steeds populairder. In 2017 heeft deze dag in de VS een online omzet van meer dan 5 miljard dollar gegenereerd.

Wat kunnen retailers echter verwachten van hét winkelseizoen in 2018? Nick Botter, industry chief technology officer retail EMEA bij IT-dienstverlener Salesforce, deelt 5 voorspellingen over het winkelen voor en tijdens de feestdagen.

#1. Inkopen vinden rondom deze feestdagen meer op mobiel plaats dan op enig ander apparaat

Dit jaar verwachten we dat mobiele apparaten het meest worden gebruikt om te zoeken naar aanbiedingen en bestellingen te plaatsen. Tijdens het winkelen voor de feestdagen in 2017 verwerkten mobiele apparaten voor het eerst meer bestellingen dan computers op bepaalde piekdagen. Dit markeerde een enorme mijlpaal op het pad naar mobile only winkelgedrag. Dit seizoen zien we een kantelmoment voor mobiele transacties. En deze aantallen blijven alleen maar groeien.

#2. AI-gebaseerde productaanbevelingen verhogen de omzet

We weten al dat personalisatie de shopper journey kan versnellen. Shoppers hunkeren nu meer dan ooit naar gepersonaliseerde en relevante winkelervaringen. Toch zeggen de meeste kopers dat ze het gevoel hebben dat winkeliers hen niet echt kennen. Daarom gebruiken steeds meer retailers artificial intelligence om de winkelervaring te personaliseren – diegenen die dit doen plukken de vruchten van die inspanningen. We zien dat er nog meer AI-voorbeelden opduiken tijdens de shopper journey, met name met chatbots om klanten te helpen met vragen over bestelstatus of om een meer gepersonaliseerde, begeleide winkelervaring in het algemeen te bieden.

#3. Tijdens de eerste dagen is er enorm veel winkelplezier tijdens het winkelen

Holiday shopping wordt geconsolideerd in de eerste week van december. Retailers moeten zich nu voorbereiden om de winkelervaring te optimaliseren en personaliseren omdat veel klanten anders later in de periode tot kerst misschien niet meer terugkomen. Dit betekent technisch klaar zijn voor de enorme piek in het winkelverkeer. Winkeliers hebben geen andere keus dan hun beste kaart vroeg te spelen, hetgeen inhoudt dat de meest overtuigende en relevante inhoud, producten en verhalen klaar zijn voor het winkelend publiek zodra ze de actieve winkelmodus betreden.

#4. Instagram komt naar voren als een belangrijke traffic driver naar winkelsites

Nu steeds meer kopers hun telefoon gebruiken om dit seizoen te winkelen, verwachten we dat feeds op social media nog meer traffic genereren. Niet alle sociale platformen zijn hetzelfde voor mobiele transacties en we verwachten dat Instagram de echte winnaar wordt als het gaat om het stimuleren van shoppers naar winkelsites. Winkeliers moeten bereid zijn shoppers te ontmoeten en hen te betrekken bij de juiste sociale kanalen om hun aandacht te trekken en hun aandacht vast te houden tijdens de hele feestmaand.

#5. Voice vindt zijn stem in 2018

Als het gaat om spraakgestuurde apps en apparaten, bevinden kopers zich nog in de experimentele fase. Nu de markt voor slimme luidsprekers in hoog tempo groeit, is de vraag naar gesproken zoekopdrachten zich ook aan het ontwikkelen. Dit seizoen verwachten we een aantal coole voice cases te zien die specifiek voor de feestdagen op de markt worden vrijgegeven. Hoewel over het algemeen voice in de algehele shopper journey zit, is het toch een beetje een vraagteken waar het zich precies bevindt – niet anders dan waar mobiel nog maar 5 jaar geleden stond. De verbinding tussen spraak en mobiel is echter sterk, waarbij “Wil je dat ik het naar je telefoon verzend?” waarschijnlijk een veel voorkomend refrein wordt.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie