Naar inhoud

De trends in het internetgebruik van de Nederlanders in 2018

Het internet is een onlosmakelijk onderdeel van ons dagelijkse bestaan geworden. Waar je echter 35 jaren geleden alleen via een logge computer toegang tot het wereldwijde web kon krijgen, ben je tegenwoordig een stuk mobieler. Nederlanders zijn dan ook steeds vaker online via hun smartphone. Het aantal uren dat ze per maand aan internet besteden op de telefoon is van 40 uren in 2016 naar 61 uren in 2018 gestegen. Het grootste deel van deze uren worden besteed aan Facebook en Google: 26 uren. Opvallend is ook dat bijna 80 procent van de Nederlanders wel eens bewust offline gaat.

Dit blijkt uit een onderzoek onder bijna 4.000 consumenten en meer dan 750 bedrijven naar de trends in internetgebruik in Nederland, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau GfK in opdracht van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN). Ook zijn 68 miljoen gebruiksrecords van internetgebruikers in het GfK-panel geanalyseerd. Het onderzoek is voor de vijfde keer verricht en de resultaten zijn gebundeld in het onderzoeksrapport ‘Smartphone: spin in het Nederlandse web – Trends in internetgebruik 2018’. In het rapport staan ook de duidingen van de onderzoeksresultaten door een zestal praktijkspecialisten: Jorij Abraham (Ecommerce Foundation), Martijn Arets (Universiteit Utrecht), Berend van Dalfzen (Realtime Register), Thea van der Geest (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen), Patrick Petersen (AtMost)en Klaas Weima (Energize).

Online shoppen

Een belangrijke bezigheid op de smartphone blijft online shoppen. Nederlandse consumenten besteden per maand gemiddeld 3 uur in shoppingapps en op websites van webshops, 1 uur meer dan 2 jaren geleden. Opvallend hierbij is dat Nederlanders steeds vaker over de grens winkelen. Zo is AliExpress na bol.com de meest gebruikte shopping-app en staat Wish op de vijfde plek.

Anders zoeken

De smartphone heeft invloed op de manier hoe Nederlanders online zoeken, zo blijkt uit het onderzoek. Ze zoeken bijvoorbeeld veel meer op locaties: Google Maps heeft op de smartphone meer bereik dan het vertrouwde Google Search. Gemiddeld duurt een websitebezoek via de smartphone tussen de 2 en 3 minuten per sessie. Het grote aantal verschillende websites dat op de smartphone wordt bezocht, draagt daardoor nauwelijks bij aan meer online schermtijd. De stijging in online schermtijd op smartphones is bijna geheel toe te schrijven aan het gebruik van apps.

Gebruik voice

Ondanks de hype rondom voice search wordt deze vorm van zoeken nog niet heel veel gebruikt. Slechts 3 procent van de respondenten geeft aan bij het zoeken de voorkeur te geven aan stemsturing. Kanttekening hierbij is dat de Nederlandstalige Google Assistant pas sinds juli 2018 beschikbaar is. De verwachting is dan ook dat de komende jaren voice in Nederland een grote vlucht neemt. In de Verenigde Staten van Amerika en China is voice al langer gemeengoed.

Bewust offline

Uit het onderzoek blijkt ook dat het merendeel van de Nederlanders (79%) er wel eens bewust voor kiest offline te gaan en hun devices, met name de smartphone, uit te zetten. Oudere respondenten doen dit vaker dan jongeren. 3 op 10 respondenten tot 29 jaar zijn juist altijd online en verliezen de smartphone geen moment uit het oog. Experts verwachten dat het bewust offline gaan een tegentrend blijft en dat de tijd die Nederlanders online zijn alleen maar toeneemt.

Voortdurende stijging

“Dat Nederlanders steeds meer online zijn op hun smartphone online zijn, is geen grote verrassing”, zegt Roelof Meijer, algemeen directeur van SIDN. “Sinds de start van ons onderzoek naar trends in internetgebruik in 2012 zien we hier elke keer een flinke stijging in. Inmiddels is bijvoorbeeld de helft van alle traffic op webshops afkomstig van smartphones. Hoewel we onze telefoon nog relatief vaak gebruiken om ons te oriënteren, zien we nu ook dat een daadwerkelijke aankoop steeds vaker plaatsvindt via de telefoon.”

Betrouwbaar internetdomein

Uit het onderzoek blijkt ook dat .nl als meest betrouwbaar internetdomein wordt gezien door Nederlanders. “De domeinnaam speelt sowieso een steeds belangrijkere rol bij het bepalen of een website betrouwbaar is”, stelt Roelof Meijer. “Zo kijkt ruim de helft van de consumenten naar de domeinnaam om in Google te beoordelen of een onbekende website te vertrouwen is. Alleen recensies en keurmerken worden nog belangrijker geacht dan het domein om die inschatting te kunnen maken.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van SIDN.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie