Naar inhoud

De uitdagingen van een direct-to-consumer-model voor voedsel

Drie op de tien Nederlandse consumenten zeggen bereid te zijn om hun boodschappen rechtstreeks – buiten supermarkten of speciaalzaken om – bij de producenten te bestellen. Maar liefst de helft van hen overweegt dit te doen als deze boodschappen goedkoper zijn of als het speciale producten betreft die niet in de supermarkt te koop zijn, zoals exclusieve koffiecups, zelf samengestelde muesli of proteïne-drankjes. Voor producenten kan leveren via een eigen webshop aantrekkelijk zijn, omdat ze nu slechts beperkte informatie van supermarkten ontvangen over het koopgedrag en de wensen van de consument. Dit is aanleiding voor steeds meer producenten om naar mogelijkheden te zoeken om op een digitale manier direct in contact te komen met consumenten.

Drie op de tien Nederlandse consumenten zeggen bereid te zijn om hun boodschappen rechtstreeks – buiten supermarkten of speciaalzaken om – bij de producenten te bestellen. Maar liefst de helft van hen overweegt dit te doen als deze boodschappen goedkoper zijn of als het speciale producten betreft die niet in de supermarkt te koop zijn, zoals exclusieve koffiecups, zelf samengestelde muesli of proteïne-drankjes. Voor producenten kan leveren via een eigen webshop aantrekkelijk zijn, omdat ze nu slechts beperkte informatie van supermarkten ontvangen over het koopgedrag en de wensen van de consument. Dit is aanleiding voor steeds meer producenten om naar mogelijkheden te zoeken om op een digitale manier direct in contact te komen met consumenten.

Dit blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van ABN AMRO. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Producent zoekt korte route naar consument, maar treft rocky road’. De belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn:

  • consumenten gaan overstag als zij boodschappen goedkoper rechtstreeks bij de producent kunnen inslaan;
  • steeds meer producenten willen in direct contact staan met de uiteindelijke consument;
  • rechtstreeks leveren aan de consument betekent een duurdere logistiek en een ander organisatiemodel.

Consument vaker online en producent dus ook

De online direct-to-consumer-verkoop in Nederland bedroeg in 2018 slechts 80 miljoen euro. Het is daarmee een fractie van de 1,48 miljard euro die we in totaal online uitgeven aan boodschappen, zo leren cijfers van het kennisinstituut FoodService Instituut Nederland. Het D2C-kanaal maakt wel de weg vrij voor rechtstreekse interactie met de consument. De informatie over het koopgedrag biedt inzichten waarmee leveranciers hun assortiment kunnen verbeteren, nieuwe producten testen en herhalingsaankopen stimuleren. Ook blijft de producent tot aan de verkoop eigenaar van het product en bepaalt hij grotendeels zelf welke producten hij verkoopt en tegen welke prijs.

Meer omzet is voor grotere merkproducenten vaak echter niet de belangrijkste drijfveer. Zij willen leren van de consument en deze onder meer via spaarprogramma’s aan zich binden. Voor kleinere producenten is de ruimte in het supermarktschap en de mogelijkheid om merkbeleving te creëren beperkt en biedt het D2C-kanaal veel mogelijkheden. Toch werpt de consument ook een aantal hobbels op. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 5 procent via een abonnement producten wil ontvangen, iets wat producenten juist een meer stabiele en voorspelbare omzet geeft. Ook zit de consument niet te wachten op verschillende leveranciers aan de deur.

Steeds meer supermarkten zoeken strategische samenwerking met producenten

De verwachting is dat steeds meer producenten de rechtstreekse route naar de consument gaan verkennen. Toch blijft voor veel producenten de supermarkt – nationaal én internationaal – nog steeds het belangrijkste afzetkanaal. In de winkel stopt de consument zelf alles in zijn mandje en zorgt hij ervoor dat de boodschappen thuis komen. “Het inrichten van een succesvol direct-to-consumer-model is een grote uitdaging”, stelt Rob Morren, sectorbankier food bij ABN AMRO. “Vooral de logistieke kosten zorgen ervoor dat het lastig is winstgevend te zijn. Zo is het maar de vraag of producenten aan de wens van de consument kunnen voldoen – goedkoper leveren dan supermarkten.”

“Hierin kan verandering komen als producenten de handen ineenslaan en een succesvol platform oprichten dat het assortiment van producenten bundelt en verbindt met de consument. Zo kunnen zij de kosten voor logistiek, distributiecentra en marketing delen en kan de consument kiezen uit een volwaardig aanbod. Een alternatief is om te investeren in een langdurige strategische samenwerking met supermarkten. Door de concurrentie met andere supermarkten hebben zij ook behoefte aan innovatieve producten om zich te onderscheiden. We verwachten daarom dat er steeds meer gesloten ketens ontstaan waarin supermarkten, producenten en boeren nauwer en exclusiever samenwerken en onderscheidende producten ontwikkelen.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden in de sectie ‘Whitepapers’ van CustomerTalk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie