Naar inhoud

De unieke groeimogelijkheden in de retailsector

Groei en retail in een zin, het lijkt een contradictie. Aan de schier eindeloze reeks faillissementen in de winkelstraat lijkt geen einde te komen. De afgelopen maanden is een einde gekomen aan bekende Nederlandse winkelketens. Van V&D tot Scheer & Foppen, allemaal hebben ze de strijd om de klant verloren. Veelal wordt gewezen naar het duivelse internet als boosdoener. Toch zijn er voldoende voorbeelden van retailmerken die succesvol opereren. En we richten onze blik nu eens niet gelijk richting Coolblue.

Retailers uit heel het land verzamelden zich voor de vijfde keer op 'IT's in the Mix', het retail-event georganiseerd door IT-dienstverleners Slimstock, FlowFabric en HSO. Business- en IT-managers uit de retail kwamen bijeen om kennis te delen, geïnspireerd te worden en te netwerken. De centrale vraag luidde voor ons: 'Hoe kunnen retailers groeien?'. De bevindingen uit inspirerende praktijkcases van vier prachtige merken: Ekoplaza, Van Bommel, Intratuin en Marlies Dekkers. Zij deelden niet alleen hun uitdagingen, maar ook hun succesformule.

Groei door balans

Ekoplaza trapte af met de eerste sessie. De winkelketen wil biologisch eten bereikbaar maken, maar worstelde met de uitdaging de juiste balans te vinden in haar voorraad. Eerder bestelde iedere winkel handmatig nieuwe producten. Was een schap leeg, dan werd het product weer besteld. 'Wat is de juiste voorraad voor vandaag en morgen?' Dat was de vraag die de keten zichzelf stelde. Het antwoord zou de hoeveelheid lege schappen en het bederf terugdringen. Een eerste onderzoek wees uit dat het omzet- en afzetpatroon van iedere winkel anders was. Voorraadinzicht per winkel leidde tot een aanzienlijke kosten- en tijdsbesparing. De voorraad in het distributiecentrum werd sterk verlaagd en de beschikbaarheid van producten in de winkel flink verhoogd: tot wel 98,7 procent.

Groei door lef

Het tweede verhaal van de dag was afkomstig van Reynier van Bommel. Vol enthousiasme vertelde hij het unieke verhaal van het familiebedrijf Van Bommel. In de historie van het schoenenmerk stak één thema boven alles uit: lef. Gewaagde beslissingen en unieke acties brachten het merk onder de aandacht. Zo gewaagd zelfs dat klanten uitriepen: “Zijn jullie helemaal gek geworden?” Iets wat je je misschien wel kan voorstellen toen er plotseling een groene sneaker geïntroduceerd werd in deze video. Maar juist die opvallendheid, persoonlijkheid en liefde voor het bedrijf leidde tot het succes. In de woorden van Van Bommel: “We doen wat we leuk vinden en bedenken daarbij: 'Is dit wat de consument wil?' Jezelf vol overtuiging laten leiden door het antwoord op die vraag zou leidend moeten zijn in de strategie van elke retailer.”

Groei door samenwerking

Dat je samen sterker staat bleek natuurlijk al uit de naam en de organisaties achter het event zelf: 'IT's in the Mix'. Maar in het verhaal van Intratuin was dit ook zeker het centrale thema. Diot bedrijf is een coöperatief samenwerkingsverband. Gezamenlijk stonden de winkeleigenaren voor een behoorlijke uitdaging: na dertig jaar is het nu de klant die alles bepaalt. Moderniseren en meebewegen met de klant werd van levensbelang. Stap voor stap maakt de organisatie zichzelf sneller, efficiënter en flexibeler. Met nieuwe winkelconcepten, verbeteringen van logistieke en ICT-infrastructuren en de ontwikkeling van een omnichannel-aanpak, komen de tuincentra gezamenlijk tegemoet aan de wensen van de klant. Zo profiteren de ondernemers van de onderlinge samenwerking zonder in te leveren op de flexibiliteit die nodig is om in te kunnen spelen op lokale wensen en behoeftes.

Groei door digital

De dag werd afgesloten door het verhaal van Marlies Dekkers. Het lingeriemerk heeft na de doorstart in 2013 volop ingezet op digital. En met succes. Op dit moment behaalt de webshop jaar-op-jaar een groei van 40 procent. Dekkers begrijpt als geen ander dat de merkbeleving reikt tot en met de intimiteit van de huiskamer. De inzet van mobiele en online kanalen is hierbij cruciaal. Alles wat het lingeriemerk doet met betrekking tot digital moet aan vier S'en voldoen: simpel, stabiel, solide en standaard. In een dynamische markt als deze is een flexibel IT-systeem een vereiste, volgens de retailer. Verkoopkanalen zijn pas toekomstbestendig wanneer eenvoudig nieuwe partners aangesloten kunnen worden. Zo is het bedrijf klaar voor de toekomst, hoe de wensen van de consument en de afzetkanalen zich ook zullen ontwikkelen.

De deelnemers keken terug op een dag vol lessen voor groei. De laatste aanmoediging kregen zij mee van de dagvoorzitter Kasper Klaarenbeek: “Word fit en blijf fit, zowel mentaal als qua inrichting van je organisatie en systemen. Heb het lef om nieuwe dingen te proberen en grijp nieuwe kansen met beide handen aan.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie