Naar inhoud

De vele mogelijkheden van lokale e-mailmarketing

Lokale e-mailmarketing is de mogelijkheid om via e-mail voor jouw lokale vestiging te adverteren. Je koopt adressen in op basis van postcode of plaats en adverteert alleen in dat specifieke gebied. Lokale e-mail is een warmere vorm van marketing dan wanneer je een landelijke campagne start naar een groot publiek. De kans is namelijk groot dat jouw ontvangers jouw naam of vestiging al wel eens voorbij hebben zien komen en zijn daardoor meer ontvankelijk voor wat je te vertellen hebt.

Lokale e-mailmarketing

Lokale e-mailmarketing heeft het afgelopen jaar een flinke vlucht gekomen, aldus Brendan Brouwer, oprichter van Mailmaps, een marketingbedrijf gericht op lokale e-mail. “Wij zijn als marketeers steeds meer op zoek naar manieren die onze (e-mail)communicatie steeds relevanter maakt en aan het stijgende gebruik van lokale e-mails is te zien dat we langzaam maar zeker door hebben hoeveel deze manier van mailen kan bijdragen aan relevante communicatie.”

Opt-in-bestand

Voor goede, kwalitatieve e-mails is het belangrijk om een opt-in-bestand te hebben. Dit zijn consumenten die actief hebben aangegeven commerciële mailings te willen ontvangen. De dubbele opt-in wordt steeds belangrijker. Dit betekent dat de consumenten niet alleen hebben aangegeven graag de aanbiedingen te willen ontvangen door middel van een checkbox, maar dit hebben ze ook per e-mail nog een keer bevestigd.

Offline toevoeging aan online

Voor bedrijven met meerdere vestigingen is deze vorm van marketing erg interessant. Vooral als je winkel een goede toevoeging heeft op de online omgeving. Dit is bijvoorbeeld eten (de sfeer maak je online, het eten proef je in het restaurant), of voor autodealers waarbij je bij de dealer een proefrit kan maken.

Lokaal element onderwerpregel

Het persoonlijke karakter van lokale mailings kan direct al ingezet worden bij de onderwerpregel. Zo blijkt uit een campagne van BMW hoe goed het toevoegen van een lokaal element kan werken op het openpercentage. De subjectline-test was als volgt ingestoken:

Ervaar de elektrische BMW i3 bij ú in de buurt” versus “Ervaar de elektrische BMW i3 bij [naam lokale dealer]”Afbeelding Mailmaps

Dynamische mogelijkheden

Uit deze test bleek dat het lokale karakter van de e-mails goed werkte. Het noemen van de dealers in de onderwerpregel zorgde voor een hogere clickrate (7% tegenover 6%). Natuurlijk zijn er meer mogelijkheden om het lokale element naar voren te laten komen. Denk hierbij aan een dynamisch kaartje van Google Maps dat bij het openen van de mail laat zien welke vestiging het dichtste bij is. Maar er zijn ook andere dynamische mogelijkheden. Het lokale weer, een persoonlijke afzender of een kortingscode die alleen geldig is in de winkel die het dichtst bij jou in de buurt is.

Bewuste aanmelding

Lokaal adverteren wordt veelal nog met de huis-aan-huis-folder gedaan. Als marketeers weten we dat e-mail meetbaarder, milieuvriendelijker en dynamischer is. Dat zijn al veel goede redenen om te gaan kijken naar deze online manier van werken. Daarnaast is er een groot verschil tussen een opt-in voor een e-mail of een nee-nee-sticker. Het is een bewuste aanmelding versus een actieve handeling om iets niet te krijgen.

Gericht op lokale doelgroepen

Maar er zijn nog meer voordelen:

  • lokale mailings bieden veel mogelijkheid voor actiematige content;

  • de afzender is vertrouwd;

  • lagere drempel voor de CTA dan bij de huis-aan-huis-folder of een landelijke mailing.

Met andere woorden, er zijn genoeg redenen om te binnen met lokale e-mailmarketing. Ben jij een ondernemer met een lokale doelgroep? Dan is dit zeker een interessant medium om voor jou om te ontdekken.

 

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie