Naar inhoud

De veranderingen in het gedrag van consumenten door COVID-19

De hele wereld is momenteel in de ban van COVID-19. De wereldwijde gezondheidscrisis leidt naar alle waarschijnlijkheid tot een ernstige economische crisis. Door de ontwikkeling van de pandemie is onder consumenten grote bezorgdheid ontstaan over het persoonlijke welzijn. Meer dan 75 procent van inwoners van China en India maakt zich zorgen over de gezondheid van familie en vrienden. Ook over de persoonlijke gezondheid maken de Chinezen (86%) en Indiërs (78%) zich zorgen.

In Nederland maakt vooralsnog slechts 31 procent van de inwoners zich zorgen over het eigen welzijn. Maar Nederlanders maken zich in verhouding tot bewoners van andere landen veel meer zorgen over hun familie en vrienden (52%). In Europa is er veel aandacht voor Italië als brandhaard van het coronavirus. In dat land maakt 56 procent zich zorgen om het eigen welzijn en is 69 procent bezorgd om het welzijn van familie en vrienden.

Impact van de crisis

Dit blijkt uit de eerste editie van een tweewekelijks onderzoek ‘Global State of the Consumer Tracker’ van accountants- en adviesorganisatie Deloitte. Daarvoor zijn in de week van 13 tot en met 19 april 2020 in elk van de volgende 13 landen aan 1.000 consumenten vragen voorgelegd: Australië, Canada, China, Frankrijk, Duitsland, India, Italië, Japan, Nederland, Zuid-Korea, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten van Amerika. Hun reacties geven inzicht in hoe consumenten over de hele wereld deze crisis – willen – doorstaan. Op deze manier kan een beter begrip ontstaan over het verband tussen de persoonlijke veiligheid en de economische kwetsbaarheid als aanjager van de aankoopbeslissingen en het consumentengedrag.

Veilig op pad

Slechts 35 procent van de consumenten wereldwijd zegt zich veilig genoeg te voelen om naar de winkel te gaan. Voor Nederland ligt dit percentage op 45 procent. Nederlanders zijn van plan de komende drie maanden minder vaak met het openbaar vervoer te reizen (66%) en slechts 21 procent van hen zou in het vliegtuig stappen. 30 procent voelt zich veilig genoeg om in een hotel te overnachten. Wereldwijd is dat 25 procent.

“De bezorgdheid over de gezondheid heeft grote gevolgen voor consumentgerichte bedrijven”, stelt Dominique van Seggelen, consumer industry leader Nederland bij Deloitte. “Het is duidelijk dat mensen zich veilig moeten voelen om fysiek te kunnen winkelen of reizen, maar de aanpak verschilt per land. Nederland doet het op dit vlak niet slecht en maakt zich minder zorgen in vergelijking met de grootste economieën ter wereld.”

Zorgen om werk

De pandemie veroorzaakt over de hele wereld ook aanzienlijke financiële angst. Gemiddeld maakt 42 procent van de consumenten die nog een baan hebben zich zorgen over het verlies van die job. Onder Nederlanders is dat 20 procent. In Nederland maakt 18 procent zich zorgen over het betalen van rekeningen. In de meeste andere landen maakt meer dan 25 procent zich hier zorgen over. Daarbij wordt in sommige landen de 50 procent benaderd of bereikt.

Invloed op consumentenuitgaven

Gezien de economische onzekerheid zijn de meeste consumenten van plan hun uitgaven te beperken. Inwoners van India (66%), China (59%) en Frankrijk (58%) stellen het meest grote aankopen uit. In Nederland is dat slechts 32 procent. Dagelijkse boodschappen en medicijnen staan bovenaan de lijst om online te kopen in deze crisistijd in Nederland.

“De pandemie heeft een duidelijke impact op de consumentenbestedingen”, zegt Leon Pieters, global consumer industry leader bij Deloitte. “Nu de coronamaatregelen langzaam versoepelen, is het interessant te volgen of consumenten de komende periode bereid zijn om opnieuw geld uit te geven aan grote aankopen. De impact van de coronacrisis verschilt enorm per land, maar ook de cultuur speelt hier ongetwijfeld een rol in. Bedrijven die hier op dit moment goed op inspringen, lopen straks voorop.”

Tip: Wil jij de waarde van en voor jouw klanten optimaliseren? Dan is de opleiding Customer Relationship Management wat voor jou!

  • In deze opleiding staan de actuele ontwikkelingen in customer relationship management (CRM) en klantgericht ondernemen centraal.
  • Tijdens de opleiding maak je onder deskundige begeleiding een CRM-plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie