Naar inhoud

De verantwoordelijkheid voor de digitale transformatie

Nu de digitale transformatie in steeds meer bedrijven en instellingen als topprioriteit wordt gezien, is ook de vraag actueel wie leiding dient te geven aan deze transitie. In het merendeel van de organisaties trekt de chief marketing officer momenteel de kar. Dit komt omdat de digitalisering gekoppeld is aan het verkrijgen van inzicht in het gedrag en de verwachtingen van de verbonden consument. In een toenemend aantal ondernemingen wordt echter een chief digital officer met een IT-achtergrond aangesteld.

Verandering organisatiecultuur

Het veranderen van de organisatiecultuur is de belangrijkste uitdaging in de gedigitaliseerde samenleving. Daarbij gaat het met name om intensieve samenwerking tussen de verschillende afdelingen, het identificeren van de juiste mensen en technologieën en het verkrijgen van een serieus mandaat van de bedrijfsleiding. Dat betoogt Mark de Groot, marketing director digital customer experience EMEA bij Oracle. Hij stelt dat investeren in technologie niet hetzelfde is als digitale transformatie.

Falen van de transformatie

In de ogen van De Groot draait digitale transformatie niet om technologie maar om beleving. Het belang van die ervaring geldt zowel voor klanten als voor medewerkers. Hij noemt drie punten als belangrijkste oorzaak voor het falen van de verandering:

  1. fragmentatie van data en mensen;
  2. gebrek aan flexibiliteit in de IT;
  3. geen idee hebben waar te beginnen.

Opkomst chief digital officer

Inmiddels heeft 19 procent van de 2.500 grootste bedrijven wereldwijd een chief digital officer in dienst om hun digitale transformatie te leiden. CDO’s zijn vooral populair onder Europese ondernemingen, en met name in de financiële dienstverleningssector. Dat blijkt uit onderzoek van Strategy&, een onderdeel van accountants- en adviesbureau PwC.

Relatief nieuwe functie

De CDO wint aan terrein. “Bijna een op de vijf bedrijven heeft een CDO. Dat lijkt bescheiden, maar is driemaal zoveel als het jaar daarvoor. Daarbij is de functie nog relatief nieuw. 60 procent van de digitale leiders is in de afgelopen twee jaar benoemd”, aldus Edgar Simons, digital expert bij Strategy&. Er is een verschuiving in de achtergrond van CDO’s merkbaar. Waar vorig jaar vooral topmanagers uit de marketing en verkoop met de scepter zwaaiden, staan nu steeds vaker IT’ers aan de top. Hun aandeel steeg van 14 naar 32 procent in een jaar tijd.

Verzekeraars lopen voorop

De grootte van de onderneming, plaats en sector beïnvloeden het al dan niet hebben van een CDO. Zo lopen grotere ondernemingen voorop in het benoemen van een digitale topmanager. Europese bedrijven staan hier het meest voor open: 34 procent heeft een CDO in dienst. De Verenigde Staten van Amerika volgt met 23 procent. Daarnaast speelt de sector een rol. Benoemingen in de financiële dienstverlening komen het vaakst voor. Ruim de helft van de Europese verzekeringsmaatschappijen (53%) heeft bijvoorbeeld een digitale leider.

Strategisch belang transformatie

Een CDO is nuttig, omdat digitale transformatie een steeds grotere rol speelt bij ondernemingen. Het is daarom van strategisch belang om het niet langer te verdelen onder de verschillende bedrijfsonderdelen, maar samen te brengen onder een gezamenlijke digitale strategie, waarbij een persoon aan het roer staat. Volgens Simons staat de digitale baas voor een grote uitdaging: “Een CDO moet enerzijds nieuwe digitale applicaties ontwikkelen, maar anderzijds aandacht houden voor de oude systemen die al jarenlang een cruciale rol spelen in de bedrijfsvoering.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie