Naar inhoud

De verbetering van de gebruikerservaring met het SAP-systeem

Als IT-manager wil je succesvolle projecten realiseren, waarbij je samen met jouw team applicaties ontwikkelt die binnen de organisatie ook daadwerkelijk bruikbaar en van toegevoegde waarde zijn. Een optimale aansluiting bij de business is van belang. In de praktijk blijkt echter dat medewerkers het SAP-systeem niet altijd als gebruiksvriendelijk ervaren. Het werkt niet zoals ze het graag zien, hetgeen nadelig is voor de efficiëntie van de werkzaamheden. Daarom een overzicht van de belangrijkste stappen om de user experience (UX) van de SAP-software te vergroten.

Stap 1: Breng de behoefte van de business in kaart

Door de behoeften, doelen en wensen in kaart te brengen, kun je een vinger op de zere plek leggen en applicaties ontwikkelen die aansluiten bij de business. Oftewel, applicaties waar iedereen uiteindelijk blij van wordt en goed mee kan werken. Daarnaast is, door de behoefte te achterhalen, innovatie ook veel makkelijker te realiseren. Dit kan bijvoorbeeld door middel van 'Design thinking'.

Stap 2: Formuleer het probleem en bepaal de oplossing

Inzicht in de wensen en behoeften vanuit de business is één. Om goed het probleem te kunnen formuleren, is het daarnaast van belang dat je een systeemanalyse maakt. Welke applicaties worden er binnen de organisatie het meest gebruikt? Door deze analyse kun je een focusgebied bepalen en prioriteiten achterhalen. Vanuit daar kun je een probleemstelling formuleren.

Vervolgens verken je aan de hand van prototypes en mockups de opties van welke (technische) mogelijkheden er zijn en in welke vorm zij het gewenste resultaat kunnen bereiken. Wanneer je een oplossing hebt geformuleerd, is het belangrijk dat je deze toetst bij de business.

Stap 3: Bouw en implementeer de oplossing

De laatste stap is het ontwikkelen en implementeren van de oplossing. Het is van belang om tijdens dit traject tijd en ruimte vrij te maken voor demo-momenten. Deze momenten stellen jouw team niet alleen in staat om hun werk te tonen en toe te lichten, ze geven ook de mogelijkheid om de ontwikkelde functionaliteiten te toetsen.

De feedback kan vervolgens op een iteratieve manier worden verwerkt. Zo weet je zeker dat de applicaties altijd volledig aansluiten bij de behoeften vanuit de organisatie.

Door deze stappen te hanteren, verzeker je dat het project met enthousiasme binnen de organisatie ontvangen wordt. Daarnaast kan de business efficiënt haar werk doen, zonder frustratie.

De auteur is senior consultant en OutSystems-developer bij SAP-consultancybureau myBrand.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie