Naar inhoud

De verbetering van de klantervaring door inzet technologie

Een veelgehoorde misconceptie is dat technologie de dienstverlening onpersoonlijk maakt. Maar technologie en persoonlijke communicatie hoeven elkaar niet uit te sluiten. Sterker nog, kunstmatige intelligentie en automatische processen kunnen juist bijdragen aan een optimale customer experience. Ondernemers zijn zo bijvoorbeeld niet langer uren kwijt aan de handmatige invoer van data, maar hebben hun handen vrij voor dat wat er echt toe doet: kwalitatieve service bieden aan de klant.

”We zien de opkomst van technologie in financiële dienstverlening als een positieve ontwikkeling”, stelt Beer Zandt, head of development bij online zakelijk kredietverstrekker Spotcap. “Omdat het de klant echt centraal kan zetten. Onze klanten waarderen ons heldere online proces in combinatie met relevant persoonlijk contact enorm. Dit kunnen wij mede bewerkstelligen door de inzet van technologie, zodat onze medewerkers hun expertise beter kunnen inzetten.”

Snelheid in het proces

De kredietverstrekker is opgericht met het doel om zakelijke financiering toegankelijk te maken voor de ondernemer. Het online proces wordt gecombineerd met persoonlijke begeleiding, zodat alles altijd helder is voor de klant. De technologie draagt bovendien bij aan vlotheid in het proces. Om een voorbeeld te geven: een kredietanalyse die normaal enkele weken in beslag neemt, kan door de inzet van slimme algoritmes al binnen één werkdag beoordeeld worden. Zo weet de klant direct waar hij of zij aan toe is.

Technologie en gegevensbescherming

Het bijdragen aan een optimale customer experience begint al bij een duidelijke, overzichtelijke website. Maar ook de privacy en bescherming van de gegevens óp deze website spelen een belangrijke rol. Met het oog op de komst van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is dit het gesprek van de dag. “Wij gaan uiterst vertrouwelijk met klantgegevens om en werken binnen een compleet beveiligde omgeving”, zegt Zandt. “Zo kunnen we de privacy voor de klant garanderen.”

Technologie en experts vullen elkaar aan

De inzet van technologie neemt de menselijke schakel niet weg. Sterker nog, persoonlijke communicatie is de basis voor een optimale klantervaring. Een aanvraag bij Spotcap start met het invullen van de gegevens en het uploaden van de financiële documenten. Dit kan heel eenvoudig, online, in ongeveer 20 minuten.

“Onze technologie maakt van deze gegevens razendsnel een visueel overzicht”, aldus Zandt. “De analist gaat hiermee direct aan de slag en beoordeelt de aanvraag binnen een werkdag. Na het starten van de aanvraag, krijgt de ondernemer een vaste klantservicemanager die verantwoordelijk is voor de aanvraag. Deze persoon is de schakel tussen de ondernemer en de analist. Wij spreken samen met de klant iedere stap in het proces door, zodat alles altijd helder is. De inzet van technologie is ondersteunend aan de expertise van onze medewerkers en is nooit het doel op zich.”

Kort samengevat kan er dus gesteld worden dat technologie en persoonlijke dienstverlening elkaar niet uitsluiten, maar – mits goed ingezet – elkaar juist aanvullen. Innovatie biedt naast snelheid namelijk ook efficiëntie, voor zowel de klant als de ondernemer.

Beer Zandt

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie