Naar inhoud

De verklaring waarom grotere IT-projecten zo vaak mislukken

“Wereldwijd vertrouwen bedrijven nog op soms tientallen jaren oude IT-softwaresystemen. Het vervangen van die systemen draait vaak uit op een regelrechte ramp. Niet omdat er geen goede software is. Het grote probleem is het oude denken van IT’ers die gewend zijn aan de oude systemen. Veel administratieve, financiële of logistieke systemen draaien nog steeds op software die lang geleden is ontwikkeld, soms zelfs in de jaren tachtig. Je kunt deze zogenaamde legacy-systemen gebruiken met de modernste computers, maar de software zelf is antiek.”

Out-of-the-box-denken

Dat stelt Wolter Toet, die als IT-consultant is verbonden aan IT-dienstverlener 4Synergy. Hij heeft wel een duidelijke verklaring: “De software moet vervangen worden, maar dat blijkt in de praktijk even kostbaar als tijdrovend. Als het heel moeilijk wordt, wordt een dure consultant ingevlogen. Ik bestrijd dat het mislukken van IT-projecten iets met IT te maken heeft. Het probleem is dat de IT’ers die verantwoordelijk zijn voor het nieuwe systeem gewend zijn aan het oude systeem. Je kunt van hen niet verwachten dat ze out-of-the-box-denken.”

Dwing nieuw denken af

Leidinggevenden vertrouwen volgens Toet teveel op hun eigen IT’ers, IT-managers en IT-adviseurs. Deze houden te weinig rekening met de mogelijkheden die nieuwe software biedt en de wensen van gebruikers. “Standaardsoftware is inmiddels zo geavanceerd dankzij de wisdom of the crowd”, aldus Toet. “Dat is beter op maat gemaakte software. En als je die standaardsoftware ook nog eens baseert op de wensen van de gebruikers, komt het wel goed. Laat je als chief executive officer daarom niet door je eigen mensen wijsmaken dat zij het beste weten wat er nodig is, omdat ze veel ervaring hebben. Het is juist die ervaring die een succesvolle implementatie van een nieuw systeem in de weg zit.”

Mensen moeten ook veranderen

Een ander misverstand is dat een nieuw backoffice-systeem wonderen doet. Volgens Toet kan het echte werk pas beginnen als het eenmaal draait: “Als het goed is, is het systeem een exponent van een nieuwe strategie. Met het systeem kun je die strategie gaan implementeren, maar dat gaat niet met een druk op de knop. Mensen en processen moeten ook veranderen. En dat begint dan pas.”

Wolter Toet is auteur van 'Komt een CEO bij de IT-dokter - Hoe IT-projecten mislukken door oud denken, en wat u daaraan kunt doen', het boek dat vanaf 24 juni 2018 verkrijgbaar is.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie