Naar inhoud

De verwachtingen rondom content zijn gestegen door COVID-19

Sinds de uitbraak van de COVID-19-pandemie verwachten acht op de tien contentmarketeers in Nederland dat content belangrijker wordt voor de online communicatie van hun organisatie. Toch blijft de strategie achter bij de verwachtingen van contentmarketing. Meer dan de helft van de Nederlandse organisaties heeft de strategie en doelstellingen voor online – nog – niet bijgesteld sinds het begin van de coronacrisis.

Dit blijkt uit een rondgang langs 60 contentmarketeers en onlinemarketeers in Nederland door contentbureau Crossphase. De onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in het rapport ‘De impact van corona – De invloed van de coronacrisis op contentorganisaties’.

Kans voor online teams om content hoger op agenda te zetten

“Wij helpen organisaties bij het organiseren en maken van content”, vertelt Maarten Fokkelman, oprichter en chief executive officer van Crossphase. “Daarom doen we regelmatig onderzoek naar de manier waarop organisaties content inzetten. Opvallend is dat het merendeel niets aan zijn contentstrategie lijkt te hebben veranderd sinds de uitbraak van de COVID-19-pandemie. Van de grotere organisaties – met meer dan 1.000 medewerkers en met onlineteams van meer dan 20 personen – veranderen zelfs acht op de tien niets aan de contentstrategie. Dat is zonde, want dit is het moment om de kansen van digitalisering te benutten.“

“De onderzoeksresultaten onderstrepen dat contentteams moeite hebben met hun zichtbaarheid in de organisatie. Daardoor hebben ze een beperkte invloed op besluiten die door het hoger management worden genomen. Door de coronacrisis staat content gelukkig hoger op de agenda. Dit is het moment om door te pakken. Contentteams kunnen in het gesprek met het hoger management benadrukken dat contentinnovaties zoals chatbots de klantervaring verrijken.”

Meer werkdruk voor contentmarketeers en onlinemarketeers

“Een op de vijf contentprofessionals geeft aan dat er een stop op de inhuur van externe krachten is als gevolg van de crisis. Zes op de tien contentmarketeers en onlinemarketeers geven dan ook aan dat de werkdruk sinds de coronacrisis is toegenomen. Voor slechts 16 procent is de werkdruk afgenomen. Dat contentprofessionals het drukker dan voor de coronacrisis hebben, kan verklaard worden door het feit dat zo’n 40 procent van de deelnemers aan het onderzoek vaker inspeelt op de actualiteit dan voor de coronacrisis.”

“De veranderingen die het vaakst zijn doorgevoerd, zijn nieuwe secties of pagina’s op de website (77%), het aanpassen van de homepage (70%), extra nieuwsbrieven (65%) en het aanpassen van de FAQ’s, de frequently asked questions (57%). Slechts een op de vier organisaties is aan de slag gegaan met het inrichten van chatbots of het uitbreiden van de dialogen van chatbots. Dat is jammer, want zo lopen organisaties een kans mis om het klantcontact schaalbaar te maken.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied contentmarketing? Dan is de opleiding Contentmarketing & Crossmedia wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer een seamless customer journey te creëren door een goede crossmediale contentstrategie.
  • Ook leer je een contentstrategie te ontwikkelen en te vertalen naar een contentmarketingplan.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie