Naar inhoud

De verwachtingen van consumenten in het aankomende decennium

Consumenten wereldwijd verwachten dat een tijdperk in aantocht is waarin een groot aantal diensten van de connected technology is verbonden met de menselijke zintuigen, zoals beeld, geluid, smaak, geur en gevoel. Bovendien verwachten zij dat zo’n samenleving rondom een internet der zintuigen tegen 2030 realiteit is. Het zorgt in hun ogen voor een nieuwe diensteneconomie op basis van digitale, sensorische ervaringen.

Met het menselijk brein als gebruikersinterface verwachten consumenten dat apparaten op gedachten reageren, waardoor een nieuw paradigma op het gebied van interactie ontstaat. Het merendeel gelooft bovendien dat de diensten van het internet der zintuigen de samenleving duurzamer maken. Dat kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘10 Hot Consumer Trends 2030 – The internet of senses’ van telecommunicatietechnologiebedrijf Ericsson.

Het rapport is de negende editie van het trendrapport en is gebaseerd op een uitgebreid onderzoek onder in totaal 12.950 geavanceerde internetgebruikers uit 15 steden over de hele wereld: Bangkok, Delhi, Jakarta, Johannesburg, Londen, Mexico, Moskou, New York, San Francisco, São Paulo, Shanghai, Singapore, Stockholm, Sydney en Tokio. De onderzoeksresultaten zijn representatief voor 46 miljoen early adopters van technologie.

Schermervaringen vervangen door sensorische belevingen

Het internet van zintuigen wordt mogelijk gemaakt door technologieën zoals artificial intelligence (AI), virtual reality (VR), augmented reality (AR), de vijfde generatie van standaarden en technologie voor mobiele telefonie (5G) en automatisering. Consumenten verwachten dat in 2030 ervaringen op een scherm in toenemende mate concurreren met multi-sensorische ervaringen die bijna onlosmakelijk verbonden zijn met de realiteit. De belangrijkste drijfveren voor zo’n internet zijn aantrekkelijk en meeslepend entertainment en online winkelen, de klimaatcrisis en de overeenkomstige noodzaak om de impact op het klimaat te minimaliseren.

“We hebben het over een tijdperkbepalende verschuiving van de huidige smartphone-gebaseerde internetverbinding naar meeslepende ervaringen als gevolg van onze verbonden zintuigen”, stelt Pernilla Jonsson. Zij is head of consumer & industry lab bij Ericsson Research en coauteur van het rapport. “Het onderzoek heeft zich gericht op wat dat voor consumenten kan betekenen, met de AR-bril als uitgangspunt. We hadden niet verwacht dat consumenten deze enorme veranderingen in ons dagelijks leven al zouden voorzien als resultaat van sensorische connectiviteit via artificiële intelligentie, virtual reality, augmented reality, 5G en automatisering.”

Activiteiten gedigitaliseerd om de milieu-impact te verminderen

“We stellen ons de toekomst vaak voor als een lineaire ontwikkeling”, aldus Michael Björn. Hij is head research agenda of consumer & industry lab bij Ericsson Research en ook coauteur van het rapport. “Maar we moeten nu al bekijken welke kansen en uitdagingen een wereld biedt waarin alle menselijke zintuigen worden gedigitaliseerd. Het kan bijvoorbeeld een belangrijke rol spelen bij klimaatacties en het reduceren van de carbon footprint.”

“Veel activiteiten kunnen worden gedigitaliseerd om hun impact op het klimaat te verminderen. Je zou kunnen werken, op vakantie gaan en de wereld rondreizen – allemaal vanuit je huis. Het onderzoeksrapport voedt ook het debat over individuele privacy. Denk aan de mogelijke publieke bezorgdheid dat onze zintuigen kunnen worden gemanipuleerd om items of diensten te kopen. Mensen verwachten dat er noodzakelijke beschermingen en garanties moeten worden getroffen.”

Tien trends in de consumentenverwachtingen richting 2030

In het rapport wordt tien trends in de consumentenverwachtingen richting 2030 geschetst. Dit zijn:

1. Het brein als de gebruikersinterface

95 procent van de respondenten gelooft dat mensen in 2030 kaartroutes op VR-brillen kunnen zien door eenvoudigweg aan een bestemming te denken.

2. De stem van een ander

67 procent van de respondenten gelooft dat mensen aan het einde van het volgende decennium met behulp van een innovatieve microfoon in staat zijn om de stem van een ander realistisch aan te nemen zonder dat zelfs familieleden van die ander het doorhebben.

3. Elke smaak die je wil

45 procent van de respondenten voorspelt een apparaat voor je mond dat alles wat je eet digitaal verbetert, zodat alles wat je eet, kan smaken als je favoriete traktatie.

4. Digitaal aroma

Ongeveer zes op de tien respondenten verwachten over tien jaar bossen en plattelandsgebieden te kunnen bezoeken via digitale kanalen, inclusief het ervaren van alle natuurlijke geuren van die plaatsen.

5. Totale gevoelservaring

Meer dan zes op de tien respondenten verwachten in 2030 smartphones met schermen die de vorm en textuur weergeven van de digitale pictogrammen en knoppen waarop ze drukken.

6. Samengevoegde realiteit

Ongeveer zeven op de tien respondenten verwachten tegen 2030 VR-spelwerelden niet te kunnen onderscheiden van de fysieke realiteit.

7. Geverifieerd als echt

Fake news verdwijnt mogelijk. De helft van de respondenten voorziet namelijk dat nieuwsrapportages met uitgebreide feitencontroles tegen 2030 populair zijn.

8. Consumenten en privacy

De helft van de respondenten noemt zich post-privacy-consumenten. Zij verwachten dat privacy-kwesties volledig worden opgelost, zodat ze veilig kunnen profiteren van de voordelen van een data-gestuurde wereld in 2030.

9. Verbonden duurzaamheid

Zes op de tien respondenten voorzien dat diensten gebaseerd op het internet der zintuigen de samenleving ecologisch duurzamer maken aan het einde van het volgende decennium.

10. Zintuiglijke diensten

45 procent van de respondenten verwacht in 2030 digitale winkelcentra waar tijdens het winkelen alle zintuigen kunnen worden gebruikt.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden in de sectie ‘Whitepapers’ van CustomerTalk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie