Naar inhoud

De verzendkosten steeds meer de dealbreaker in de e-commerce

In toenemende mate worden de verzendkosten die in rekening worden gebracht de onderscheidende factor in de e-commercesector. Hoewel Nederlanders in Europa de naam hebben zuinig te zijn, blijken zij juist bereid meer te betalen dan andere Europeanen. Met een bedrag van 5,90 euro zijn inwoners van Nederland in Europa het minst gierig als het aankomt op de kosten voor de verzending van een pakket ter waarde van 15,00 euro. Gemiddeld zijn Europeanen voor zo’n bestelling bereid 4,20 euro voor de bezorging te betalen. Duitsers willen het minst uitgeven, namelijk 3,40 euro.

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘2020/2021 E-commerce Delivery Compass – De invloed van consumentenverwachtingen op e-commercelogistiek in 2021’ van verzendplatform Sendcloud. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Nielsen naar de actuele trends op het gebied van de logistiek in de e-commerce onder 8.529 consumenten uit acht Europese landen: België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Verzendkosten de belangrijke dealbreaker

Verzendkosten zijn met 81 procent nog altijd het belangrijkste element van bezorging. Het prijskaartje van bezorging weegt daarmee zwaarder dan de levertijd (66%) en de flexibiliteit in de levering (63%). Maar liefst 58 procent van de Nederlandse consumenten geeft zelfs aan een bestelling te staken wanneer de verzendkosten voor een standaardlevering te hoog zijn. Toch is ruim twee derde (64%) wel bereid extra te betalen voor premiumbezorgopties als same day delivery.

Gratis verzending stimuleert aankoopgedrag

Meer dan de helft van de consumenten laat dus een virtueel winkelwagentje onbeheerd achter wanneer de verzendkosten te hoog zijn. Maar wat is te hoog? Voor een bestelling van 15,00 euro willen Nederlandse consumenten 5,90 euro betalen, bij een order van 150,00 euro zelfs 6,90 euro. Nederland ligt daarmee boven het Europese gemiddelde van respectievelijk 4,20 euro en 6,20 euro. Desondanks zijn Nederlanders nog altijd gecharmeerd van gratis verzending, want bijna twee derde (63%) is bereid een extra product toe te voegen om gratis bezorging te krijgen.

Verschuiving in het consumentengedrag

“Nederlanders zijn lange tijd verwend met gratis verzending, terwijl dit voor veel onlineretailers een blok aan het been is. Voor een dubbeltje extra gingen consumenten al naar de concurrentie”, duidt Rob van den Heuvel, co-founder en chief executive officer van Sendcloud. “We zien nu een duidelijke verschuiving in het consumentengedrag. Nederlanders zijn best bereid een bijdrage te leveren aan de verzendkosten, al kan gratis verzending wel een zetje zijn om het digitale winkelmandje extra te vullen. E-commercegiganten als H&M en Zalando rekenen daarom steeds vaker verzendkosten voor kleine bestellingen. Onze verwachting is dat veel onlineretailers dit voorbeeld volgen.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie