Naar inhoud

De vijf belangrijkste trends in digitale marketing voor 2020

Wordt 2020 het jaar waarin we weer gewoon praten over marketing in plaats van digitale marketing? Dit onderscheid is namelijk steeds minder logisch. De contacten met je klanten en prospects verlopen in toenemende mate via digitale kanalen. En denk dan niet alleen aan het scherm van de mobiele telefoon, maar ook aan de digitale orderzuil in de winkel of aan het voice-controlled uitchecken in het Efteling-vakantiehuisje.


Digitale marketing

De wereld om ons heen digitaliseert in hoog tempo en dus ook de inzet van marketing. Daarmee wordt het vak niet makkelijker. De belofte van data die alles oplossen blijkt vals. Wie durft er te beweren dat zijn data en analytics helemaal op orde zijn? Wie heeft de klantreis exact in kaart? Wie claimt de perfecte middelenmix te hebben gevonden? Wie heeft alle kennis in huis? Juist, niemand. Dat maakt het vakgebied tegelijkertijd ook zo leuk! Werkelijk iedereen is aan het zoeken en aan het leren. De manier om te groeien is marketing net wat slimmer inzetten dan je concurrentie.

Essentiële trends

In het ‘Trendrapport digital marketing in 2020 – De 5 belangrijkste trends in 2020’ van Beeckestijn Business School zijn de vijf essentiële trends voor digitale marketing in 2020 geduid:

  1. toenemende macht van platformen – en heel voorzichtig voice;
  2. influencers, het kaf van het koren;
  3. digitalisering van de echte wereld;
  4. meer aandacht voor het merk maar wel in combinatie met performance;
  5. het in huis hebben van de juiste kennis en skills.

Het rapport is gebaseerd op gesprekken met meer dan 1.000 marketingprofessionals die een opleiding of training hebben gevolgd bij de organisatie. Daarnaast is gebruikgemaakt van tientallen internationale onderzoeken op het gebied van digitale marketing.

Sterke digitalisering

Naast de sterke digitalisering van de wereld heeft Bart Meerdink, managing partner bij Beeckestijn Business en samensteller van het rapport, gekeken naar de groeiende macht van de platformen. Wat zijn de grote bewegingen op dit gebied en hoe bepaal jij je strategie? Hij werpt een blik op de scepsis over influencers in Nederland, terwijl dit marketinginstrument in de Verenigde Staten van Amerika al veel volwassener is.

Praktische voorbeelden

Verder behandelt Bart Meerdink de lastige balans tussen investeren in het merk en het sturen op de conversie. Hij geeft praktische voorbeelden hoe je deze balans kunt vinden. En als laatste gaat hij in op de skills en kennis die je nodig hebt om een winnaar in digitaal te worden of te blijven. Als basis hiervoor geldt een T-shape model voor de onlinemarketeer in 2020. Het trendrapport helpt je bij het duiden van de grotere trends. En dan is het aan jou als marketeer om deze duiding slim in te zetten.

Het trendrapport ‘Trendrapport digital marketing 2020’ kun je downloaden op de website van Beeckestijn Business School.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie