Naar inhoud

De vijf beste Nederlandstalige managementboeken voor 2019

De shortlist van het ‘Managementboek van het Jaar 2019’ is bekendgemaakt. Jitske Kramer en Danielle Braun met ‘Building tribes’, Peter Hoogeveen met ‘Business aikido’, Eelke Wielinga en Sjoerd Robijn met ‘Netwerken met energie’, José Hernandez met ‘Broken business: Fraude, crisis en herstel’ en Shikko Nijland, Chiel Liezenberg en Douwe Lycklama met ‘Alles transactie’ zijn de kanshebbers voor deze toonaangevende prijs. Eerder was al de longlist bekendgemaakt.

De jury – bestaande uit juryvoorzitter Pierre Spaninks, Carla Verwijs, Louis Thörig, Petra Hoogerwerf, Daniel Mogendorff en José Otte – maakt op donderdag 18 april 2019 de winnaar bekend tijdens het jaarlijkse ‘Managementboekgala’, dat plaatsvindt in The Boathouse Kralingen in Rotterdam. De winnaar ontvangt een bronzen beeld, ontworpen door beeldhouwster Riky van Lint. In 2018 hebben Jorg Snoeck en Pauline Neerman voor ‘The future of shopping – Waar iedereen retailer is’ deze prijs in ontvangst mogen nemen.

‘Building tribes – Reisgids voor organisaties’ van Jitske Kramer en Danielle Braun

In ‘Buiding tribes – Reisgids voor organisaties’ worden lessen uit de antropologie behandeld voor iedereen die liever een tribe bouwt dan een organisatie bestuurt. In dit boek, de opvolger van ‘De corporate tribe – Organisatielessen uit de antroplogie’, geven Jitske Kramer en Danielle Braun antwoord op de vraag hoe dat kan. Hoe schep je een excellente cultuur, hoe maak je een tribe van je organisatie, welke antropologische lessen kun je toepassen als leider, veranderaar, consultant?

Voor dit boek hebben Jitske Kramer en Danielle Braun opnieuw over de wereld gereisd om in verschillende culturen antwoorden te vinden op veelgehoorde organisatievraagstukken. Via prachtige verhalen maak je kennis met leiders, leden van tribes en veranderaars van over de hele wereld. Je neemt plaats op hun stoel en kijkt hoe ze dialogen voeren, besluiten nemen en van een groep mensen een tribe maken.

Dit is geen doorsnee managementboek, maar een boek waarin je leert van wat je al wist. Ook is het een praktisch boek, vol met antropologische inzichten en concrete activiteiten die je als manager vandaag nog met je team, afdeling of gehele organisatie kunt ondernemen. Wanneer we organisaties benaderen als levende tribes, hoeven we nooit meer te vergaderen. Want dan steken we voortaan kampvuren aan.

“Business aikido – Succesvol zijn dankzij krachtige principes uit de Japanse krijgskunst’ van Peter Hoogeveen

In ‘Business aikido – Succesvol zijn dankzij krachtige principes uit de Japanse krijgskunst’ heeft Peter Hoogeveen een ontmoeting opgezet tussen de westerse manier van werken en de Japanse krijgskunst aikido, die is ontwikkeld door grootmeester Morihei Ueshiba. Aikido, dat de weg van de harmonie betekent, is sterk filosofisch en geweldloos. Doel is niet om een tegenstander uit te schakelen, maar om een medestander in te schakelen.

Op de kracht van een aanval wordt niet gereageerd met tegenkracht, maar juist met méébewegen om zo in harmonie te komen met je tegenstander. De aikidobeoefenaar beoordeelt op elk moment wat de juiste handeling is. De krachtige principes van aikido zijn heel goed toepasbaar op de werkvloer, juist in deze tijd waarin we veel van elkaar verwachten en samenwerking essentieel is voor organisaties om te kunnen excelleren. Dankzij deze principes kun je met minder moeite veel meer bereiken.

Peter Hoogeveen, al jaren zelf een bevlogen aikidobeoefenaar, beantwoordt de vraag hoe aikido kan helpen om succesvoller te zijn – als individu en als team of organisatie. Hij heeft acht tijdloze aikidoprincipes uitgewerkt en geïllustreerd met praktijkvoorbeelden en oefeningen. In tijden van verandering lopen veel organisaties vast op weerstand, verdeeldheid, onbegrip, stress en conflict – belemmerende factoren die je met aikido kunt wegnemen om zo de weg te banen naar een krachtigere versie van jezelf, een beter presterend team en een succesvollere organisatie.

‘Netwerken met energie – Gereedschap voor co-creatie’ van Eelke Wielinga en Sjoerd Robijn

Voor de grote opgaven van deze tijd is de inzet en creativiteit van velen nodig. Op talloze terreinen lopen mensen aan tegen de grenzen van de systemen zoals ze nu functioneren. Denk bijvoorbeeld aan het voedselsysteem, het milieu, de gezondheidszorg, het migrantenvraagstuk en de democratie. Maar voor wie verandering wil, is het niet meer genoeg om te denken “Ik weet wat goed voor je is”, “Er moet toch iemand de baas zijn”, of “Wie wint, mag het zeggen”.

Goede oplossingen zijn het resultaat van interactie tussen hen die van die oplossingen afhankelijk zijn. Maar hoe krijg je dat voor elkaar in een tijd waarin samenwerking niet vanzelfsprekend is, waarin aan elke waarheid getwijfeld wordt, en wanneer voor velen de onderbuik meer sturend lijkt te zijn dan rationele afwegingen? ‘Netwerken met energie – Gereedschap voor co-creatie’ is bedoeld als gereedschap. Het biedt concepten en taal voor wie anderen wil mobiliseren om samen aan oplossingen te werken.

‘Broken business: Fraude, crisis en herstel – 7 stappen voor hervorming en herstel van integriteit’ van José Hernandez

ING, Volkswagen, FIFA, Wells Fargo, Oxfam Novib, Lehman Brothers, ABN AMRO, Southwest Airlines, Shell, Rabobank, Enron, Deutsche Bank en Panama Papers. Waarom gaan goede bedrijven de fout in, waarom zijn bedrijfsschandalen schering en inslag? Zijn corruptie en wangedrag in het bedrijfsleven onvermijdelijk en wat kan de top van een bedrijf daaraan doen? Wat kunnen bestuurders doen om hun bedrijf te redden als er een schandaal aan het licht komt? Of beter nog, wat kunnen ze doen om zo’n schandaal te voorkomen?

Dat zijn de vragen die de drijfveer vormen voor ‘Broken business: Fraude, crisis en herstel – 7 stappen voor hervorming en herstel van integriteit’. Daarin deelt José Hernandez de tientallen jaren ervaring die hij heeft opgedaan tijdens zijn advieswerk voor grote internationale bedrijven in tijden van crisis. Hij schetst hoe een bedrijf het breekpunt kan bereiken en weer uit het dal kan klimmen om sterker dan ooit terug te komen.

José Hernandex geeft niet alleen een heldere analyse van het probleem. Want hij maakt bovendien duidelijk welke zeven stappen een bedrijf moet doorlopen om de crisis aan te pakken en de structuur, cultuur en strategie aan te passen. Zijn visie zorgt dat integriteit en ethisch handelen stevig in het bedrijfsmodel verankerd worden.

‘Alles transactie – Over data, vertrouwen en de ongekende kansen van het transactionele internet’ van Shikko Nijland, Chiel Liezenberg en Douwe Lycklama

Interacties en transacties zijn als ademhalen. We zijn er de hele dag mee bezig, zonder dat we erbij stilstaan. Ze variëren van bellen en chatten tot elektronisch betalen en inloggen op social media. Maar wat zijn transacties eigenlijk in hun diepste wezen? Shikko Nijland, Chiel Liezenberg en Douwe Lycklama bieden een geïntegreerd perspectief op de kern van het koopproces, tweezijdige markten, platforms, data en vertrouwen.

Met ‘Alles transactie – Over data, vertrouwen en de ongekende kansen van het transactionele internet’ helpen zij leiders in organisaties de hype van de hoop te onderscheiden en koers te houden bij verandering. Ze geven inzicht in de wereld van internetplatformen – in zowel de fouten als de kansen – en laten zien hoe jij zorgt voor vertrouwen, de basis van alle transacties. Daarnaast tonen ze hoe je het risico van een transactie analyseert en een internetplatform bouwt met het trust model.

Het ‘Managementboek van het Jaar’ is een initiatief van de onlineboekwinkel Managementboek.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie