Naar inhoud

De vijf principes van ikigai vertaald naar marketingdoelen

Traditioneel wordt marketing gezien als een specificatie van het vak bedrijfseconomie. Maar de marketeer houdt zich met veel meer bezig dan de balans opmaken en de winst bepalen. Zo kent zijn vakgebied elementaire juridische aspecten, sterke psychologische invloeden en duidelijke sociologische elementen. Marketing is overal en haalt de inspiratie uit een breed palet van ideeën en opvattingen. Zelfs uit een Japanse traditie die leert dat iedereen een reden van bestaan heeft: ikigai.

Ikigai: iedereen een reden van bestaan

Ikiwat? Ikigai. Ik had er nog nooit van gehoord. Wie zoekt, krijgt al snel dit te lezen: “The term ikigai compounds two Japanese words: iki (:生き) meaning ‘life; alive’ and kai (甲斐) ‘(an) effect; (a) result; (a) fruit; (a) worth; (a) use; (a) benefit; (no, little) avail’ (sequentally voiced as gai), ‘a reason for living [being alive]; a meaning for [to] life; what [something that] makes life worth living; a raison d'etre’.”

Geheim van een lang en gelukkig leven

Volgens de Japanse traditie heeft iedereen een ikigai, een reden van bestaan, stellen Hëctor Garcia en Francesc Miralles. Zij schreven het boek ‘Ikigai – Het Japanse geheim voor een lang en gelukkig leven’. De denkwijze is één van de geheimen van een lang, te­vreden en gezond leven, zoals de inwoners van Okinawa het leiden. Op dit Japanse eiland wonen meer gezonde en actieve 100-jarigen dan waar dan ooit ter wereld. Sommige mensen hebben hun ikigai al gevonden, maar velen zijn er nog steeds naar op zoek.

Overeenkomst met marketingmodellen

De filosofie is in de Japanse cultuur ook de reden waarom je ‘s morgens uit je bed wil stappen en het behelst het geluk om altijd bezig te zijn. De overeenkomst met marketingmodellen als de 4 P’s, de 7 I’s of de 7 S-en dringt zich op. Hoe staat het met de missie en visie van mijn organisatie, onderscheidt mijn merk zich nog voldoende, mijn producten? En ik als merk? Hoe relevant is het allemaal, wat, waar, wie (ver)bindt met hoe en waar? En wat is (mij) dat waard?

Bron: Berry Kersten

Eenvoudig tweedimensionaal model

Ikigai brengt al die mooie, zinnige en nuttige perspectieven terug tot een plat, eenvoudig tweedimensionaal model. Je kan er alle oude en nieuwe literatuur bij betrekken. ‘Marketingcommunicatiestrategie’ van Ko Floor en Fred van Van Raaij, ‘How Brands Grow – What Marketers Don’t Know’ van Byron Sharp, ‘Online Brand Identity’ van Joris Merks-Benjaminsen – het zit er allemaal in. En dan op een heel eenvoudige manier, via deze 5 punten:

  • gezond eten;
  • sterke sociale banden;
  • actieve geest behouden;
  • stress bewust beperken;
  • lichamelijk actief blijven.

Vertaling naar bedrijf of instelling

Natuurlijk, dit zijn 5 punten die voor mensen relevant zijn. Vertaal die nou eens naar een organisatie:

  • gezond eten: normale financiering, normale betaling, normaal geld;
  • sterke sociale banden: goede contacten met collega’s, opdrachtgevers of klanten en leveranciers, op een menswaardige manier;
  • actieve geest behouden: zorgen voor regelmatige training, zoals het volgen van opleidingen en bijwonen van congressen, intern met elkaar op een open manier discussiëren om een probleem op te lossen;
  • stress bewust beperken: herken en benoem met elkaar die momenten van stress, intern en extern;
  • lichamelijk actief blijven: dat kan natuurlijk in de lunchpauze, maar ook door op de fiets naar je werk te komen, of (regelmatig) mountainbike-clinics met collega’s en klanten te organiseren; geen verplichting, wel verlichting.

Het uiteindelijke doel is dat je door al die inzichten de verworvenheid ontwikkelt om je veerkracht te vergroten. Van binnenuit – en dus nooit als trucje…

De auteur is mediastrateeg en eigenaar van het bureau Opmaat media consultancy.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie