Naar inhoud

De vitale functie en de waarde van het traditionele kantoor

In het bijna afgelopen jaar hebben we meer vanuit huis gewerkt dan ooit tevoren. Hierdoor is de cruciale rol en de waarde van het traditionele kantoor zoals we dat kennen in de schijnwerpers komen te staan. Ondanks dat er in 2019 nog veel commentaar is geleverd op de open kantoortuin, functioneert 46 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers – samen met ander medewerkers – het beste in een open en drukke omgeving. Want na al die maanden thuiswerken, beginnen we het contact met onze collega’s echt te missen.

Dit blijkt uit een onderzoek van Tarkett, een aanbieder van innovatieve oplossingen voor vloer- en sportoppervlaktes. Maar wat zegt dat over onze productiviteit? 84 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers is van mening op kantoor productiever te zijn dan thuis. Het traditionele kantoor zoals we dat kennen, wordt echter nooit meer hetzelfde. Dus waar moet de kantoorruimte van de toekomst aan voldoen? Dit zijn de belangrijkste ontwikkelingen op een rij.

1. Meten is weten

Uit het onderzoek blijkt dat een kwart van de medewerkers (24%) zich zorgen maakt over de milieuvriendelijkheid op het kantoor. Recycling, het gebruik van duurzame en natuurlijke materialen en een goede bereikbaarheid van de kantoorruimte zijn dan ook belangrijke factoren. Als gevolg van de COVID-19-pandemie is bovendien de luchtkwaliteit voor veel medewerkers belangrijker geworden. 19 procent van hen vindt het van wezenlijk belang om de ramen op kantoor te kunnen openen of controle te hebben over de luchtstroom. In slecht geventileerde ruimtes kan het coronavirus zich namelijk via aerosolen verspreiden. In de huidige omstandigheden is het cruciaal om medewerkers inzicht te geven in de status van het binnenklimaat. Op deze manier kun je hen geruststellen en angst wegnemen.

2. Het kantoor als speeltuin

Op de vraag welk type werkomgeving de voorkeur heeft, geeft bijna een derde van de medewerkers (30%) aan graag in een huiselijke werkomgeving te werken. Zij vinden het prettig wanneer de onderling verbonden ruimtes van een kantoor een huis weerspiegelen. Voorbeelden hiervan zijn ruimtes met huiskamerachtige elementen zoals boeken en banken. Een andere kantoortrend die we vaker zien terugkomen, is het speelse kantoor. 22 procent van de medewerkers werkt graag in een kantoor dat de organisatie reflecteert of een thema weergeeft. Zo zijn glijbanen, hangmatten en schommels graag geziene faciliteiten om de creativiteit onder medewerkers te stimuleren. Opmerkelijk is dat dit percentage vóór COVID-19 veel lager was. We zijn dus toe aan een creatieve boost.

3. Home is where the office is

Vóór de huidige pandemie hadden veel medewerkers al moeite met de balans vinden tussen werk en privé. Doordat veel kantoren zich naar de keukentafel hebben verplaatst, wordt deze uitdaging alleen maar groter. Zoals te verwachten is, ziet de grote meerderheid van de medewerkers (79%) de voordelen van het thuiswerken in. Het grootste pluspunt is volgens 42 procent de mogelijkheid om je werkuren flexibel in te delen, zodat je kunt presteren wanneer jij op je best bent. Toch blijkt dat we door het thuiswerken ook structureel overuren maken. We vinden het moeilijk om onze e-mails niet meer te controleren na werktijd, nu deze steeds binnen handbereik zijn. Zo geeft 42 procent aan continu te controleren wat er aan de hand is, wanneer eigenlijk niet gewerkt wordt.

Het is duidelijk geworden dat het kantoor een samenwerkingsruimte is en blijft – één ruimte waar medewerkers weten dat ze kunnen werken zonder afleiding door geluidsoverlast, maar ook de keuze hebben om de drukte op te zoeken. Stel je eens voor dat je door het herontwerpen van de traditionele kantooromgeving het geluk van de medewerkers met percentages kunt opvoeren. Dat betekent dat met bijvoorbeeld 2 procent verbetering – in een bedrijf of instelling met 100 werknemers – twee mensen zich op dagelijkse basis gelukkiger voelen. En gelukkige medewerkers willen we allemaal. Zij zijn namelijk de drijvende kracht achter iedere succesvolle organisatie.

Foto: Pexels

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie