Naar inhoud

De volwassenheid van de online marketing van je organisatie

Het online aandeel in de verkopen in business-to-consumer bedraagt inmiddels 25 procent. Dat kunnen we opmaken uit het ‘Consumentenonderzoek 2018’ van marktonderzoeksbureau GfK en onderzoeksplatform ShoppingTomorrow. Dat aandeel varieert tussen 57 procent in media & entertainment tot 4 procent in food & near-food en blijft de komende jaren naar verwachting groeien. Ook als een transactie niet online gedaan wordt, blijft internet voor oriëntatie en advies wel een belangrijk kanaal in het klantcontact. Ook in business-to-business groeit het belang van online. Maar hoe ga je daar als onderneming mee om zonder te verdwalen in een oerwoud van initiatieven? Welke doelen stel je? Hoe kun je die doelen realiseren? En waar meet je aan af of je ook succesvol bent?

De expertgroep ‘Online Marketing Majurity’ van ShoppingTomorrow heeft – onder leiding van Hans Spaan van IT-dienstverlener ORTEC en Just Greve van Oxyma, a Merkle company – onderzoek gedaan naar deze vraagstukken. De onderzoeksbevindingen zijn gebundeld in het onderzoeksrapport ‘Online Marketing Majurity 2018-2019’.

Datagerichte integrale strategie

Om een datagerichte integrale strategie uit te kunnen voeren moet een onderneming de totale e-commerce-infrastructuur inrichten. Die infrastructuur rust op vier pijlers:

  1. Marketing: het segmenteren van klanten, het bepalen van de customer journeys en het optimaliseren van de klantervaring bij de touchpoints op basis van gemeten prestaties.
  2. Technologie: het complete arsenaal aan tools dat ingezet wordt om klantinzichten, oriëntatie, aankoop, levering, contact en dialoog te kunnen faciliteren.
  3. Medewerkers en team: de aanwezigheid van digitale skills en analytics-vaardigheden, het organiseren van de teams rond deliverables in de customer journey en het vermogen en de mentaliteit om voortdurend te optimaliseren.
  4. Data en privacy: de mate waarin de kennis en integriteit over dataverzameling en datagebruik binnen de context van de Algemene verordening gegevensbescherming geborgd is door monitoring en training, de zogeheten privacy by design.

Online Marketing Majurity Scan

Op de ‘Webwinkel Vakdagen 2018’ heeft de expertgroep de eerste versie van de ‘Online Marketing Maturity Scan’ geïntroduceerd. Deze scan is opgezet om retailers, commercieel eindverantwoordelijken en onlinemarketeers houvast te bieden bij het bepalen van de eigen toekomstvisie en prioriteiten en bij het alloceren van tijd en middelen. Afgelopen jaar heeft de expertgroep gewerkt aan een tweede versie van de scan. Deze is onder andere geoptimaliseerd door een thematische indeling.

Positie ten opzichte van concurrentie

Aan de hand van de ‘Online Marketing Maturity Scan 2.0’ bepaal je je eigen positie ten opzichte van vergelijkbare partijen in de online wereld. Om duidelijkheid te creëren heeft de expertgroep vier persona’s gedefinieerd aan de hand van enerzijds de fase in marketing en technologie en anderzijds de fase in team, data en privacy:

  1. Pioniers reageren op de toenemende online vraag, waarbij het succes van de aanpak meer berust op toeval dan op sturing op resultaten.
  2. Traditionelen combineren een onderontwikkelde digitale visie en het gebruik van verouderde digitale tools en systemen met professionaliteit binnen afdelingen en in het risicobeheer.
  3. Avonturiers combineren een sterke focus op de inzet van geavanceerde digitale tools met een gebrek aan overkoepelende visie, coördinatie en risicobeheer.
  4. Volwassenen zijn de leiders in een data-gedreven aanpak.

Door de scan uit te voeren via krijg je inzicht in waar je als retailer staat. Niet alleen in hoe volwassen je bent qua bedrijf, maar ook in welke fase jij je bevindt en welke aandachtpunten er nog zijn om nog succesvoller te worden in het realiseren van je online ambities. Maar, keep it simple!

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie