Naar inhoud

De voorbereiding op piekmomenten is essentieel voor webshops

Nu de kruitdampen van het vuurwerk weer zijn opgetrokken, is de december-drukte definitief voorbij. De meeste webwinkels maken zich echter alweer klaar voor de volgende piekperiodes zoals januari, die ook wel bekend staat als de maand van de goede voornemens, Valentijnsdag en Moederdag. Webshopeigenaren kunnen enorm veel inkomsten mislopen als ze zich niet goed voorbereiden op dit soort periodes.

Tim Heinen, country manager Benelux bij het keurmerk Trusted Shops, geeft daarom 4 tips zodat webshops veel leed bespaard blijft en ze kunnen profiteren van de piekmomenten gedurende het jaar.

#1. Voorbereiding is het halve werk

Om je voor te bereiden op de piekmomenten is het goed om te weten wanneer je deze pieken kunt verwachten voor jouw webshop. Een webshop die voedingssupplementen verkoopt, heeft het in januari drukker dan met Valentijnsdag. Analyseer de gegevens van voorgaande jaren. Op welke momenten zijn welke producten gekocht? Heb je de pieken destijds goed voorspeld of merk je dat je doelgroep toch op andere momenten shopt? Neem dit dan mee in je planning voor dit jaar. Zo weet je hoe je je marketingbudget moet verdelen over het hele jaar, hoeveel personeel je moet inzetten en hoeveel en wat je op voorraad moet hebben.

#2. Voorkom last-minute-shoppen

Een van de grootste uitdagingen voor retailers is met weinig mankracht in korte tijd veel orders verwerken. In plaats van mankracht te moeten vergroten om last-minute orders te verwerken, is het verstandig om in een alternatieve marketingstrategie te investeren. Zo kun je het inspiratiemoment naar voren halen, iets wat MamaKado erg goed doet. Deze cadeaushop verkoopt bijvoorbeeld gepersonaliseerde sieraden waarvan de levertijd vaak langer is. Het bedrijf zorgt er dus voor dat deze producten als eerst worden gepromoot en daarna wordt geswitcht naar de reguliere lijn. Op deze manier verminder je als webshop het last-minute-shoppen en voorkom je dat je op het laatste moment te weinig bezetting hebt. Ga je voor het eerst gepersonaliseerde armbanden aanbieden? Dan is het wellicht slim om deze ruim voor Valentijnsdag te lanceren.

#3. Check op tijd of iets werkt of niet

Vergeet niet om tijdens de piekmomenten te checken of bepaalde producten wel of niet aanslaan. Dit is zeker belangrijk als je voor het eerst een markt aanboort met jouw producten. Een webshop die dit bijvoorbeeld goed doet is Body & Fit. Door middel van de reviews weet deze aanbieder sport- en dieetvoeding dat bepaalde producten in bepaalde landen beter of minder scoren dan andere. Wanneer de webshop merkt dat een nieuw product niet goed werkt, wordt dat direct intern verwerkt, gedeeld met alle country managers en snel afgehandeld. Een ander product kan dan snel worden opgeschaald.

#4. Loop je zoektermen na

In het geval van terugkerende feestdagen is het verstandig dat je de content op je websitepagina’s hierop afstemt. Wordt je gehele assortiment gedekt door trefwoorden van Google Search? Heb je aan alle synoniemen gedacht? Het zoekvolume voor ‘Valentijnsdag bloemen’ neemt misschien al in januari toe, dus denk na of je niet al eerder wil starten met een campagne over je bloemenassortiment. Bedenk wel dat een effectieve zoekmachine-optimalisatie alleen op de lange termijn effect heeft. Wees dus niet teleurgesteld als het dit jaar niet meteen het gewenste resultaat heeft, maar het helpt je volgend jaar zeker.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie