Naar inhoud

De voortdurende ontwikkelingen in programmatic advertising

Traditionele marketingactiviteiten worden steeds vaker overgenomen door machines. Artificial intelligence speelt in deze transitie al enige tijd een belangrijke rol. Dankzij deze technologie raakte de automatisering van advertising namelijk in een stroomversnelling. In de advertisingsector wordt automatisering voornamelijk ingezet voor personalisatiedoeleinden. Gepersonaliseerde advertenties brengen adverteerders dichter bij hun doelstelling en zorgen vaak voor indrukwekkende resultaten. Maar één van de belangrijkste gebieden die door deze technologie wordt beïnvloed, is programmatic buying and selling.

Programmatic vervangt de menselijke factor in het proces van advertentieruimte inkopen en maakt in plaats daarvan gebruik van data en algoritmen om beslissingen te nemen. Daarnaast zijn de bijbehorende processen slechts in microseconden uit te voeren en zijn de machines 24 uur per dag en 7 dagen in de week inzetbaar over de hele wereld. Hierdoor wordt ad buying niet alleen efficiënter, maar ook goedkoper, sneller en betrouwbaarder.

Dat programmatic steeds vaker wordt ingezet, blijkt ook uit de 'Programmatic Marketing Forecasts' van Zenith. Dit mediabureau voorspelt dat in 2019 wereldwijd 67 procent van digital display advertising op de programmatic wijze wordt verhandeld. Maar wat is de precieze invloed van alle automatiseringsontwikkelingen op programmatic advertising?

Automatisering en gepersonaliseerde creatives

Door automatisering toe te passen op creatives is het mogelijk om bannertemplates op dynamische wijze aan te passen. Binnen een campagne is er vaak keuze uit een groot aantal banners en met behulp van automatisering ziet iedere gebruiker een gepersonaliseerde banner. Hierdoor neemt de kans aanzienlijk toe dat de gebruiker erop klikt. Daarnaast probeert het algoritme de banners met het grootste klikpotentieel te laten zien; hoe effectiever de bannertemplate, des te vaker deze wordt getoond. Deze real-time optimalisatie van creatives is een van de grootste voordelen van automatisering.

In de e-commercebranche zijn artificial intelligence, en met name deep learning, de perfecte tool voor het voorspellen van gebruikersbehoeften. Deze technologie vereenvoudigt onze alledaagse gebruikerservaring met zeer nauwkeurig getargete advertenties. Deze advertenties richten zich niet alleen op producten die we waarschijnlijk kopen, maar ook op producten die we nog niet kennen of nog nooit hebben overwogen om aan te schaffen. Met gepersonaliseerde automatisering zijn creatives altijd aan te passen, zodat ze aansluiten op specifieke klantsegmenten die interessant kunnen zijn voor de marketeer.

Geavanceerde automatisering met artificial intelligence en deep learning

Artificial intelligence stelt merken in staat om op vernieuwende wijze te communiceren met potentiële klanten en markten. Standaard interfaces sluiten op persoonlijk niveau al aan op de interesse van de gebruiker, waarbij branche-inzichten en -gedragingen worden gecombineerd met display ads. Machine learning- en deep learning-algoritmen bieden echter nog veel meer mogelijkheden.

Door gebruikersgedrag te voorspellen op basis van eerdere handelingen, zijn retargeting-advertenties beter in staat de juiste producten aan te bevelen. Merken verhogen hiermee de click through rate en bereiken zo de meest waardevolle klanten met exact hetzelfde budget.

Header bidding met ads.txt

Een andere belangrijke ontwikkeling op het gebied van automatisering, is header bidding. Dit is een geavanceerde programmatic-techniek waarbij publishers hun inventory aanbieden bij meerdere adverteerders. Het proces wordt transparanter dankzij de koppeling met ads.text, een tool die publishers in staat stelt bedrijven de bevoegdheid te geven om hun digital inventory te verkopen, hetgeen voor digitale consumenten erg belangrijk kan zijn. Op deze manier kunnen alle partijen en eindgebruikers zien of de advertenties afkomstig zijn van veilige en betrouwbare bronnen.

De continue ontwikkeling van automatisering is iets waaraan we ons allemaal moeten aanpassen. Als krachtige algoritmen kennis kunnen opdoen op basis van data, krijgen marketeers meer inzicht in de koopbehoeften van klanten. De komende jaren zullen programmatic-tools vooral efficiënter worden, maar ook transparanter worden voor inkopers en publishers en eenvoudiger te implementeren. Eén ding is zeker: de huidige ontwikkelingen in programmatic buying en automatisering zijn nog maar het begin.

De auteur is country manager Benelux van RTB House, een technologiebedrijf gericht op geavanceerde retargeting-scenario’s.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie