Naar inhoud

De voorziene ontwikkelingen in retail en supplychain in 2021

2020 is een turbulent jaar geweest, waarin veel sectoren hard getroffen zijn – en retail is daarop zeker geen uitzondering. Niet-essentiële winkels in Nederland hebben medio december 2020 hun deuren moeten sluiten en dit veroorzaakt grote drukte bij webshops, in distributiecentra en bij pakketbezorgers. Ongeacht of Nederlanders in 2021 snel en massaal gevaccineerd kunnen worden tegen het coronavirus, staat vast dat retailers flink op de proef worden gesteld. Denk hierbij aan veranderingen in het consumentengedrag, zoals de flinke stijging in onlineaankopen.

Hoewel het bijna afgelopen jaar overduidelijk heeft geleerd dat het lastig is om in glazen bol te kijken en voorspellingen te doen, is dit een schets van vier voorziene ontwikkelingen in retail en supplychains in 2021.

1. Nauwere samenwerking tussen mens en machine

In 2020 zijn enorme hoeveelheden e-commerceorders door warehouses verwerkt en in 2021 zet deze trend zich voort. Om deze grote volumes aan te kunnen, is het noodzakelijk om behalve de inzet van personeel ook naar ondersteuning door automatisering en robotica te kijken. Het is de verwachting dat retailers in 2021 blijven investeren in mensen en machines in distributiecentra. Op deze manier kunnen ze de capaciteit verhogen en een snelle bevoorrading van winkels mogelijk maken, om aan de hoge eisen van klanten – online en offline – te voldoen.

2. Retourproces stroomlijnen wordt een must

Met de toename van het aantal bestellingen online stijgt logischerwijs ook het aantal retourzendingen. Normaal gesproken bereiden winkeliers zich in het begin van het jaar voor op retourzendingen na kerst, maar nu moeten ze gedurende het hele jaar voorbereid zijn op meer geretourneerde pakketten.

Dit vraagt dan ook om een beter gestroomlijnd retourproces, zodat het bedrijfsresultaat niet onder druk komt te staan. Een effectief warehousemanagementsysteem (WMS) biedt uitkomst om zo’n retourproces te stroomlijnen. Dat houdt in dat retourzendingen twee keer zo snel weer voor verkoop – online of offline – beschikbaar kunnen worden gesteld.

3. Balans tussen gemak en duurzaamheid

De uitbreiding van leveringsopties dwingt consumenten bovendien om bewuster na te denken over de keuzes ten aanzien van duurzaamheid die zijn in 2021 maken. Vandaag besteld, morgen in huis, het is inmiddels de norm geworden en ook het aantal retailers dat extra – snelle – bezorgservices biedt op basis van een abonnement neemt toe.

In 2021 zien we echter zien dat meer consumenten bewust een afweging maken tussen een snelle levering en de impact die hun aankopen en leveringsopties hebben op het milieu. Uit een wereldwijd consumentenonderzoek van accountants- en adviesorganisatie KPMG is onlangs gebleken dat 58 procent van de consumenten zich zorgen maakt over klimaatverandering. Veel retailers zetten zich al in voor duurzaamheid en dit onderwerp staat komend jaar ongetwijfeld hoog op de agenda, zeker als we halverwege het jaar weer back to normal kunnen.

4. Digitale revolutie in de retail

Terwijl droneleveringen wellicht nog niet helemaal van de grond zijn gekomen, wordt er wel steeds meer in technologie geïnvesteerd. Neem bijvoorbeeld contactloos betalen. Dit is een essentieel onderdeel geweest van het shoppen in fysieke winkels dit jaar. Ook zijn er flinke investeringen in technologieën als zelfscannen gedaan. Dit laat tevens zien hoe innovatief en veerkrachtig de retailsector de logistieke dienstverlening zijn.

In 2021 zien we ongetwijfeld meer investeringen in technologieën die de retailbranche ten goede komen. Denk aan het investeringen in platforms voor big data en analyse – om meer waardevolle klantgegevens te verzamelen – of robotica en automatisering in distributiecentra en oplossingen voor het optimaliseren van the last mile van het leveringsproces. In 2020 hebben veel bedrijven de basis gelegd voor een cloudplatformaanpak. In 2021 zien we dit steeds meer, nu bijvoorbeeld interne processen van nieuwe initiatieven als dark stores en microfulfilmentcentra aan verbetering onderhevig zijn. Bovendien ligt dit niet langer alleen in het bereik van de grote partijen. Zowel grote als kleine organisaties maken in het komende jaar de overweging in intelligente technologie te investeren om futureproof te zijn.

Pieter Van den Broecke is managing director Benelux en Duitsland bij technologiebedrijf Manhattan Associates.

Foto: Pexels

Tip: Wil jij de waarde van en voor jouw klanten optimaliseren? Dan is de opleiding Customer Relationship Management wat voor jou!

  • In deze opleiding staan de actuele ontwikkelingen in customer relationship management (CRM) en klantgericht ondernemen centraal.
  • Tijdens de opleiding maak je onder deskundige begeleiding een CRM-plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie