Naar inhoud

De vorm van bestellen en betalen op de schop door smart home

Zonder twijfel heeft smart home de potentie om in de toekomst uit te groeien tot het dominante verkoopkanaal in de e-commerce. Met smart home wordt het platform, de besturing en de apparaten met sensoren bedoeld die in en om het huis digitaal met elkaar in verbinding staan, bestuurd door consumenten via het internet. Het gaat om onder meer de verlichting, de koelkast, de smart tv en uiteraard de smart speakers die in grote aantallen gekocht worden.

Uit een onderzoek van het marktonderzoeksbureau GfK blijkt dat inmiddels 62 procent van de Nederlanders bekend zijn met smart home-producten, een verdubbeling ren opzichte van 2015. Bovendien concludeert de Nederlandse bankinstelling ING na onderzoek dat een doorbraak van smart home niet lang meer op zich laat wachten.

De populariteit van deze technologie heeft ook gevolgen voor de manier waarop klanten in de toekomst willen bestellen en betalen. Dit betekent dat er nieuwe kansen ontstaan voor retailers, want dankzij de opkomst van internet of things (IoT) en artificial intelligence (AI) heeft smart home commerce de potentie om uit te groeien tot ‘The Next Level Commerce’. De commercie ontwikkelt zich immers snel door de digitalisering en innovaties, zo is gebleken in het verleden met de verschuiving van offline naar online via webshops en de komst van de omni-channel experience.

Meer contactmomenten en interacties

Via smart home commerce staan producten en diensten met elkaar in verbinding en kunnen op basis van algoritmes data analyseren. Deze connectiviteit levert zowel consumenten als bedrijven veel profijt op, mits de veiligheid en de privacy geborgd zijn. Het overal en op elk moment kunnen bestellen is voor consumenten bijzonder makkelijk maar heeft ook een grote impact op het verwerken en het betalen van deze bestellingen.

Dit komt doordat smart home-producten het aantal contactmomenten en interacties met consumenten verhogen. Enerzijds voegen smart devices – mits geautoriseerd – immers zelf items toe aan het digitale winkelmandje, anderzijds worden er in de toekomst doorlopend items in het dat winkelmandje gelegd doordat consumenten bestellingen eenvoudig kunnen doorgeven via verschillende apparaten, bijvoorbeeld door het gebruik van voice.

Doorlopende bestellingen

Nu is het nog gemeengoed dat een consument de inhoud van zijn digitale winkelmandje direct na een bestelling betaalt en daarmee afsluit. Maar de doorlopende bestellingen via verschillende devices in het smart home-tijdperk vragen om een andere strategie. In de toekomst volgt – zeker in segmenten met een hoge aankoopfrequentie zoals de dagelijkse boodschappen – namelijk een groot boodschappenlijstje dat gaandeweg de dag door nieuwe bestellingen alsmaar langer wordt.

De vraag is hoe retailers hiermee omgaan. Wanneer sluit je het mandje en wanneer ga je over tot de betaling en levering? Hebben we het hierover individuele of geaggregeerde afrekenmethodes en hoe wordt dan de user experience? Ga je als retailer, afhankelijk van je product, werken met afrekeningen per dag, week of maand of moet toch alles direct worden afgerekend? Met andere woorden, waar ligt het cutoff point? De sterk veranderende markt van smart home commerce is complex, maar biedt tegelijkertijd ook kansen voor de retailers om hierop in te springen en een voorsprong op de concurrentie te nemen.

Nieuwe kansen voor retailers

Om de kansen optimaal te benutten, moeten retailers voorsorteren op deze aankomende veranderingen. Wanneer laat je je klanten betalen en op welke wijze om in deze complexe bestelstromen tot een maximale conversie te komen? Het aanbieden van de juiste betaalmogelijkheden kan zomaar leiden tot veel conversie en een leidersrol in smart home commerce.

De mogelijkheden zijn nu en in de toekomst eindeloos. Denk aan afrekenen op de telefoon, via een wallet, een betaalverzoek of in de retailer-app, via voice of inaudible sound. Dit is een technologie die via geluidsgolven zorgt voor de overdracht van authenticatie- en betalingsgegevens tussen verschillende slimme apparaten. Ook betalen via gezichtsherkenning met inachtneming van de privacy is binnenkort beschikbaar. De juiste keuzes in betaalwijzen en betaalmomenten zijn afhankelijk van het marktsegment en de doelgroep. Maar het is wel iets waar retailers vandaag al over na moeten denken om morgen succesvol te kunnen zijn in smart home commerce.

Ronald Gorter is retail solution manager bij IT-dienstverlener Worldline.

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie