Naar inhoud

De vraag naar medewerkers klantenservice is ongekend hoog

De transitie van productgericht naar klantgericht denken die momenteel bij bedrijven en instellingen definitief gestalte krijgt, vertaalt zich ook naar de arbeidsmarkt. Naar medewerkers voor klantenservice is momenteel de grootste vraag in Nederland. Daarnaast zijn werkgevers vooral op zoek naar accountmanagers. De top 5 van meest gezochte medewerkers wordt gecomplementeerd door individuele verzorgers in de gezondheidszorg, verpleegkundigen en software-engineers. Ook buiten deze vijf beroepsgroepen is de arbeidsmarkt in Nederland zeer gespannen.

De vraag naar arbeidskrachten stijgt in 2018 explosief. Op 31 januari piekte de hoeveelheid openstaande, online vacatures naar 4.227. Dat is bijna 1.000 openstaande vacatures meer dan in december 2017, toen de teller nog op 3.275 stond. Dat blijkt uit een analyse naar openstaande vacatures voor mbo-, hbo- en (post) wo-geschoolde professionals van recruitmentorganisatie Hays Nederland op basis van data van arbeidsmarktanalysetool Jobfeed. Deze trend wordt ondersteund door de recente cijfers over de Nederlandse arbeidsmarkt van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Op 5 meeste gezochte medewerkers

Een overzicht van de top 5 van de vacatures in Nederland die het meest online geadverteerd zijn in januari 2018, met tussen haakjes de aantallen in december 2017:

  1. medewerker klantenservice: 1.064 (746);
  2. accountmanager: 1.035 (784);
  3. individuele verzorger gezondheidszorg: 764 (558);
  4. verpleegkundige: 725 (558);
  5. software-engineer: 689 (612).

Klant centraal betekent talent centraal

Een van de zaken die opvalt, is de grote vraag naar professionals in klantenservice. “Die vraag herkennen wij”, zegt Robert van Veggel, managing director van Hays Nederland. “In de eerste maanden van 2018 steeg de vraag naar goed opgeleide professionals die zich bezighouden met klantcontact sterk in Nederland. Hieruit blijkt dat steeds meer organisaties echt werk maken van het centraal zetten van de klant. Maar wie dit goed wil doen, moet professionele medewerkers in huis hebben. En dus eerst in staat zijn om de juiste talenten aan te trekken. Dat betekent dat organisaties die ‘klant centraal’ nastreven eerst ‘talent centraal’ moeten zetten.”

Antwoord op gespannen arbeidsmarkt

De vraag naar goed opgeleide professionals is onderdeel van een bredere trend. De verwachting is dat de krapte op de arbeidsmarkt dit jaar nog verder toeneemt in vrijwel alle sectoren. Schaarste op de arbeidsmarkt is nu een feit, maar wat is de oplossing? Hoe versta je de kunst om de juiste talenten aan te trekken? Volgens Van Veggel slagen werkgevers hier alleen in wanneer zij andere, nieuwe, manieren vinden om talenten te vinden.

Nieuw model voor recruitment

“Werkgevers ontkomen er niet aan om hun recruitmentproces te vernieuwen. Dat betekent dat ze hun groep van potentiële kandidaten aanzienlijk moeten uitbreiden en zelf actief op zoek moeten gaan naar talenten met latente interesse in een nieuwe baan. Zeker nu we dat met digitale technologieën en data-science op veel grotere schaal kunnen doen dan vroeger mogelijk was. Met deze duurzame manier van recruitment komen potentiële medewerkers in beeld die in het verleden onzichtbaar bleven. Zo kunnen werkgevers ondanks de schaarste toch talenten vinden en binden. Wij noemen dit nieuwe model voor recruitment ‘find & engage’.”

Betere benutting van talenten

“Op deze manier wordt niet alleen een deel van de schaarste op de arbeidsmarkt opgelost, maar worden de talenten van mensen beter benut en kunnen organisaties excelleren”, betoogt Van Veggel. “Door de voortschrijdende digitalisering wordt het vinden van de juiste talenten in toenemende mate een mix van mensenwerk en slim gebruik van technologie en data. Wij gaan daarbij eerst uit van het talent van professionals. Door de ambities van talenten en organisaties werkelijk te begrijpen, via online analyses én persoonlijk contact, is het mogelijk om steeds de juiste match te maken tussen een professional en een werkgever. Zo’n service is goud waard: voor de professional, de organisatie en de Nederlandse economie als geheel.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie