Naar inhoud

De waarde van influencer-marketing is veelal nog onduidelijk

De opkomst van social media heeft geleid tot een nieuwe vorm van marketing: influencer-marketing. Invloedrijke personen met veel volgers plaatsen hun vaak positieve bevindingen over een merk op Facebook en Instagram en een stroom van aandacht komt op gang. Dat deze marketingvorm een groeimarkt is, behoeft geen uitleg. Zo wil 67 procent van de marketeers er dit jaar meer budget beschikbaar voor stellen. Toch kent deze marketingdiscipline ook duidelijke uitdagingen.

Waarde van influencer-post

Terwijl Google laat zien hoeveel 1.000 clicks kosten, is het vaak onduidelijk hoeveel een bericht van iemand met bijvoorbeeld 100.000 Instagram-volgers hoort te kosten. Twee op de drie berichten, die influencers plaatsen in opdracht van merken, hebben zelfs een prijskaartje waar niets van klopt. Dat blijkt uit een analyse van het influencer-marketingplatform Join. Merken en influencers weten vaak niet wat het plaatsen van een bericht waard is. Daarom lanceert het platform een algoritme dat de prijs van een influencer-post bepaalt. Dit moet de markt transparanter maken.

Algoritme voor prijsbepaling

“Als onafhankelijk platform koppelen we al langer bedrijven aan influencers”, vertelt Paolo Martorino, co-founder en chief executive officer van Join. “We zijn de eerste in Europa die daar artificial intelligence voor gebruikt. Daardoor kiezen merken niet meer voor grote, maar juist voor relevante influencers. Nu lanceren we een algoritme dat laat zien wat een post echt waard is. Dit algoritme houdt rekening met het bereik, engagement, de markt en de beschikbare data van influencers. Zo slaan we de gebakken lucht uit de influencer-markt.”

Inzicht in marketinginspanningen

“Ons bureau is opgericht om de markt te professionaliseren, transparant te maken en betere samenwerkingen mogelijk te maken”, aldus Martorino. “Daarom hebben we eerst het selectieproces van influencers geautomatiseerd. Dat doen we nu ook met het bepalen van de prijs van bijvoorbeeld een tweet, YouTube-video of Instagram-story. Het algoritme voor de prijsbepaling is gebaseerd op honderden campagnes die via ons platform lopen. De techniek is zelflerend: bij elke aankoop wordt het algoritme dus nog slimmer. De markt wordt zo eindelijk transparant.”

Influencer verdient beter imago

Martorino stelt daarbij dat er te weinig aandacht is voor het ambacht van influencers: “Ze creëren en distribueren authentieke en relevante content op een erg efficiënte manier. Beschouw een goede influencer dan ook als een eenmans-reclamebureau, in plaats van een hobbyist.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie