Naar inhoud

De ware betekenis van artificial intelligence voor marketing

De afgelopen jaren is al veel gezegd over artificial intelligence, misschien zelfs te veel. 47 procent van alle marketeers wereldwijd vindt de aandacht voor kunstmatige intelligentie dan ook overhyped. Sterker nog, 69 procent van de marketingprofessionals is ontevreden over de AI-implementatie door een leverancier. En dit terwijl 42 procent geen plannen voor implementatie heeft of de inspanningen in die richting zelfs al heeft stopgezet.

Dit leert een onderzoek van IT-dienstverlener Resulticks. Hoog tijd dus om enkele misverstanden de wereld uit te helpen. Want deze cijfers zijn niet per se verrassend. Ten eerste staat AI-technologie nog in de kinderschoenen, vooral in de marketingbranche. Bovendien voldoet de realiteit doorgaans niet aan de hooggespannen verwachtingen. Ten tweede geldt dat – hoewel het publiek enkel de succesverhalen van AI ziet, van spraakgestuurde personal assistants tot zelfrijdende auto's – de markt misleidend is en bol staat van de apps en tools die beloven dat ze artificial intelligence bieden, maar die belofte niet waar kunnen maken.

En toch bestaat er geen twijfel: AI brengt een verandering teweeg in de relatiemarketing zoals we die nu kennen Het gerenommeerde onderzoeksbureau Gartner heeft al eerder voorspeld dat in 2020 bij zo'n 85 procent van de conversaties tussen merken en consumenten zelfs geen enkele menselijke interactie meer plaatsvindt.

Waarom AI-marketing niet optioneel is

Het gebruik van AI is daarom geen optie, maar een must. Met name in de e-commerce is gebleken dat het inzetten van innovaties, die wrijving in de customer journeys verminderen, tot succes leidt. AI-marketing lost het lastigste probleem van big data marketing op. Want we hebben de beschikking over meer en betere klantgegevens, maar hoe kan dit alles worden vertaald in een relevantere marketingboodschap en meer gepersonaliseerde klantervaringen – en dat op grote schaal? Jarenlang hebben marketeers geworsteld met het verzamelen en centraliseren van data plus het identificeren en analyseren van de relevante gegevens – om deze vervolgens bruikbaar te kunnen maken. AI neemt een zware last van de schouders en kan de een-op-een-marketing realiseren waar we vroeger alleen maar van konden dromen.

Een nieuwe generatie marketing

Het is belangrijk dat we ons op macroniveau realiseren dat AI een paradigmaverschuiving betekent. Tot nu toe vereiste traditionele marketingautomatisering hands-on-betrokkenheid van marketeers. Tegenwoordig opent machine learning de deur naar een nieuwe generatie AI-gestuurde marketing. Het aantal klantsegmenten dat je handmatig kunt bouwen voor je campagnes is begrensd. Ook het aantal klantreizen dat je handmatig kunt vergelijken om de best presterende te selecteren, heeft grenzen. En je kunt met geen mogelijkheid elke klant handmatig een persoonlijk aanbod doen.

Door handmatige betrokkenheid te vervangen door slimme automatisering op basis van data, kunnen AI-engines op verschillende niveaus een verschil maken. Zo heb je bijvoorbeeld de doelgroep-AI: segmenten vormen. Vroeger betekende dit het creëren van demografische segmenten, zoals ‘man tussen de 25 en 33’. Maar tegenwoordig gaat het als volgt: het invoeren van universele profielgegevens van de klanten in de AI om vervolgens de AI automatisch segmenten te laten vormen, door de performance van elk segment ten opzichte van een campagne te voorspellen.

Individuele klantenreizen

Een ander voorbeeld is dat van reis-AI: de consument van tegenwoordig maakt zijn eigen digitale klantreis. En dat vormt een enorme uitdaging voor traditionele marketing. Vroeger was het zo dat je een kanaal koos, bijvoorbeeld e-mail, een campagne creëerde en een verzendtijd instelde. Nu kun je de AI het juiste kanaal en het juiste moment laten kiezen om een klant te bereiken. Op dit punt verschillen de optimale tijd en het voorkeursapparaat voor ontvangst van marketingberichten sterk van consument tot consument. Daarom combineert een goede AI lange-termijn-gegevens over het voorkeursapparaat en het voorkeurskanaal met real-time gedragsgegevens.

Conclusie

Aangezien de meeste AI-oplossingen binnen de marketingtechnologiestapel zich op een eilandje bevinden, vormen data-silo's en integratiekwesties een terugkerend probleem. AI-marketing wordt hoe langer hoe meer een noodzaak, waardoor het belangrijk is om daar vandaag al rekening mee te houden. De makkelijkste manier om dat te doen, is met een marketingplatform dat AI-functies native aanbiedt. Daarbij is geen technische integratie nodig over alle componenten heen: van dataverzameling en real-time verwerking ervan, tot publiekssegmentatie en campagnedesign.

De auteur is lead artificial intelligence bij IT-dienstverlener Selligent Marketing Cloud.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie