Naar inhoud

De welbewuste transitie van winkel naar platform bij bol.com

In toenemende mate bepalen platformen als Alibaba en Amazon de toon in het e-commerce-landschap. Consumenten zetten steeds vaker hun zoekvraag rechtstreeks uit op zo’n netwerk, in plaats van te zoeken in het eindeloze doolhof van een zoekmachine. De afgelopen jaren heeft bol.com, de bekendste speler in het online domein in Nederland en België, zich geleidelijk en welbewust getransformeerd van webwinkel naar zo’n platform.

Tijdens de ‘Webwinkel Vakdagen 2019’ heeft Huub Vermeulen, algemeen directeur van bol.com, in zijn keynote uitgebreid stilgestaan bij de ondernemingstransitie van webwinkel naar platform. Door deze transformatie staan niet langer de eigen producten centraal maar de aangesloten partners en hun aanbod. Een samenvatting van de belangrijkste bevindingen uit de presentatie van de man die de buitenlandse concurrentie niet vreest.

Zijn waar de klant is

Sinds de start heeft bol.com de missie om retail te veranderen vanuit de gedachte wat het bedrijf kan betekenen voor de klant. Dat bleek 24/7 beschikbaar zijn, daar waar de klant is, om zo het dagelijks leven van klanten makkelijker te maken. Waar retailers en consumenten voorheen samenkwamen in een stadcentrum, is met de komst van online winkelen het belang van een fysieke A-locatie verschoven. Webshops boden de oplossing om altijd bereikbaar te zijn voor de consument. En consumenten ervaren inmiddels de voordelen van online winkelen: een onbeperkt aanbod, transparantie in keuzes, prijs en het gemak van thuislevering. Zij kiezen hier dan ook steeds vaker voor.

Verschuiving van online winkel naar platform

Op dit moment zien we een nieuwe verschuiving binnen online winkelen, waarbij steeds meer consumenten winkelen op een platform. Voor een nieuw huis kijken consumenten op Funda, eten bestellen ze via Thuisbezorgd en een hotelkamer wordt gevonden op Booking.com. Om opnieuw daar te kunnen zijn waar de klant is, bundelt bol.com de krachten met lokale retailers. Al in 2011 transformeerde de grootste webshop van Nederland en België zich tot platform. En waar het bedrijf zich voorheen richtte op de eigen winkel, ligt de focus nu echt op de samenwerking met lokale ondernemers. Samen is het mogelijk om een relevant platform te vormen, met een ruim assortiment voor miljoenen klanten, en daarmee retail te veranderen om het leven van de klant makkelijker te maken.

Vier tips voor onlineondernemers

Om je assortiment via een eigen webshop of een platform aantrekkelijk te maken voor jouw klanten, zijn een aantal basiselementen belangrijk. De vier tips van bol.com op een rij:

  1. Zorg voor een uniek en onderscheidend assortiment zodat het voor klanten interessant is om de keuze te maken om bij jou te bestellen.
  2. Zorg voor goede productpresentatie. In een online winkel kunnen jouw klanten het artikel niet zien, voelen of testen. Productinformatie is daarom erg belangrijk.
  3. Bied leverproposities aan die passen in het dagelijks leven van je klant. Klanten zijn bereid die ene euro meer te betalen als ze het artikel dan nog sneller in huis hebben. Daarnaast willen ze ontzorgd worden door bijvoorbeeld te kunnen kiezen voor afhaalpunten of avondlevering.
  4. Klantbenadering en goede nazorg zijn belangrijk. Voor klanten is fijn contact met een online webshop doorslaggevend om een herhalingsaankoop te doen. De ervaring tijdens het contact met jouw bedrijf en de service van de medewerkers maken het verschil.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie