Naar inhoud

‘De wereld is rond’ van Jo Caudron beste managementboek 2020

Jo Caudron is verkozen tot de winnaar van het ‘Managementboek van het Jaar 2020’. Deze prijs is hem donderdag 16 april 2020 virtueel uitgereikt voor het boek ‘De wereld is rond – Een optimistisch masterplan voor de transformatie van businessen maatschappij’. Vorig jaar mochten Shikko Nijland, Chiel Liezenberg en Douwe Lycklama het bijbehorende bronzen beeld in ontvangst nemen voor hun boek ‘Alles transactie – Over data, vertrouwen en de ongekende kansen van het transactionele internet’.

Uit het rijke aanbod van nieuw verschenen managementboeken hadden de juryleden eerder al vijf boeken geselecteerd die voor de prijs in aanmerking kwamen. Die jury bestond dit jaar uit Jan Hoogstra, José Otte, Peter de Roode, Pierre Spaninks, Elly Stroo Cloeck en Maaike Vrenken. De prijs is een initiatief van onlineboekwinkel Managementboek.

Optimistisch toekomstplan

“Jo Caudron liet ons met ‘De wereld is rond’ met de ogen knipperen en nam ons mee in een gedurfd verhaal”, stelt juryvoorzitter Peter de Roode. “Hij trok ons moeiteloos mee naar zijn wereld in 2030. We hebben dan de metastorm, zoals hij die noemt, overleefd en zijn in staat gebleken er met zijn allen zelfs een positieve toekomst van te maken. Positief in bijvoorbeeld wonen, werken, mobiliteit, duurzaamheid en onderwijs. Deze auteur schuwt de grote thema's niet, weet zeer helder te duiden wat er momenteel in de wereld gaande is en smeedt vervolgens een volstrekt authentiek en vooral optimistisch toekomstplan.”

Fundamenteel andere leefwijze

“Jo Caudron steekt met zijn boek werkelijk zijn nek uit én doet ons geloven in een betere wereld die zomaar binnen handbereik lijkt. Om te gaan wonen, werken, studeren en recreëren in de urban villages die hij schetst, tekenen wij graag morgen in. Hij schetst een economie die niet meer is gebaseerd op spullen en bezit, maar op gebruik en oplossingen. Doe ons die maar, graag zelfs! Dat betekent groei en vooruitgang voor iedereen, maar wel op een fundamenteel andere manier. Een utopie? Lees ‘De wereld is rond’ en we dagen je uit om zijn ongelijk aan te tonen.”

Actuele gezondheidsbedreiging

“Houdt dat optimistische toekomstbeeld ook stand – nu we plotsklaps zijn beland in een storm die het boek niet vermeldt – tijdens een wereldwijde bedreiging van onze gezondheid? Wij vroegen het onszelf als jury toch kritisch af. Wij durven te stellen dat in de wereld van Jo Caudron een virus minder snel en gemakkelijk om zich heen kan grijpen. Dit is simpelweg omdat we dan al meer lokaal leven en ons minder verplaatsen, omdat wonen, werken, leren en ontspannen zich concentreren in kleinere gemeenschappen. Werken vanuit huis is dan al lang gewoon. Die schonere lucht als gevolg daarvan? Die hebben we dan al jarenlang.”

Nieuw economisch model

“Problemen met de voedselvoorziening? Het is plausibel dat dit dan voor een groot deel ondervangen is door lokale productie. Bedrijven massaal in de problemen? Waarschijnlijk stukken minder als we al op grote schaal zijn overgestapt op een nieuw economisch model, waarin we betalen voor gebruik en oplossingen. In dat geval zou onze maandelijkse betaling van het abonnement op spullen immers gewoon doorlopen... Wij durven zelfs te hopen dat de crisis, waarin we ons momenteel met z'n allen bevinden, ons met grote stappen dichterbij de wereld van 2030 brengt die Jo Caudron zich verbeeldt. Kortom, wat ons betreft, doorstaat ‘De wereld is rond’ óók de tand van deze vreemde tijd.”

Uitdaging voor organisaties

“De wereld is rond. En rond is beter. Dit boek daagt organisaties uit hun eigen toekomstplan te maken. Je kunt en mag het met hem oneens zijn, maar je kunt er ook voor zorgen dat jouw gewenste toekomst werkelijkheid wordt. Daar is, zoals Jo Caudron stelt, immers maar 30 procent massa voor nodig. Tijd dus om aan de slag te gaan. “Wat een lef” Dat hebben wij als juryleden naar elkaar uitgeroepen na het lezen van ‘De wereld is rond’. En precies dat is de doorslaggevende factor geweest om het uit te roepen tot winnaar.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie